Mad

Hurtige retter til hele ugen

af Louisa Lorang 6. december 2009
Foto: Anders Schønnemann
En lækker oksekødssalat, laks med misodressing og lyn-vildtgryde er nogle af de retter du kan krydrer ganen med i denne uge

MANDAGTERIYAKI-OKSEKØDSSALAT300 g oksekød (gerne fileteller mørbrad) i super tynde skiverlidt olie til stegning2-3 spsk. teriyakisauce1 tsk. sukker1 spsk. sesamfrøENDVIDERE:100 g blandet salatlidt limesaftlidt sesamolielidt salt½ bundt forårsløg, i tyndeskiverTILBEHØR:kogte ris, gerne grovegari (syltet ingefær)Sautér oksekødet i olie på en brandvarm pande. Kom teriyakisauce og sukker på, og lad det stege kort. Tag panden af varmen, og drys kødet med sesamfrø. Vend salaten med lime, olie og salt, og anret salaten med kødet ovenpå. Top med forårsløg, og servér straks med ris og gari.

TIRSDAGSALAT MED RØDBEDER OG GEDEOST400 g rødbederlidt ekstrajomfruolivenoliesaltENDVIDERE:1 frisésalat, plukket100 g feldsalat, plukket75 g valnødder100 g blød gedeostsalt og peber1-2 spsk. flydende honning1-2 spsk. balsamicoTILBEHØR:groft brødSkræl rødbederne, og skær dem i grove stykker. Vend dem med lidt olie og salt, og bag dem i en forvarmet ovn ved 200° i ca. 25 minutter, eller til de er møre.Anret salaterne med varme rødbeder, valnødder og gedeost. Krydr med salt og peber, og dryp med honning og eddike. Servér straks med groft brød til.

ONSDAGBOLLER I GRØN KARRY400 g hakket svinekød1½ tsk. saltkværnet peber½ dl mælk2 spsk. mel1 ægENDVIDERE:1 løg, revet1 gulerod, revet1 æble, revet2 fed hvidløg, hakketolie til stegning1-2 spsk. grøn karry1 dåse kokosmælk (4 dl)saft af ½ limesalt2 gulerødder i julienne-strimler eller revne50 g mandelflager, ristede1 lille bundt koriander, plukketTILBEHØR:kogte ris, gerne grovelimebådeRør svinekødet med salt, peber, mælk, mel og æg. Form farsen til ca. 12 store kødboller, og steg dem i en forvarmet ovn ved 200° i ca. 15 minutter, eller til de er gennemstegte.Sautér imens revet løg, gulerod, æble og hvidløg i lidt olie i en varm gryde. Lad det stege lidt, dog uden at det tager farve. Kom karry på, og lad det hele varme sammen. Tilsæt kokosmælk, og lad saucen koge i 10-15 minutter. Smag til med lime og salt.Kom forsigtigt kødbollerne i saucen, og lad dem varme med. Anret karryen i dybe tallerkener, og top med gulerod, mandler og koriander. Servér straks med ris og lime til.

TORSDAGLAKS OG NUDLER MED MISODRESSING1 æggeblomme1 tsk. sesamolie2 spsk. misopaste (gerne fra Clearspring, fås i helsekosten)1 spsk. sukker1 spsk. hakket ingefær1 spsk. sesamfrø4 spsk. vindruekerneolie300 g laks i mindre stykker, uden skind og benlidt mere sesamfrøENDVIDERE:½ dl soja4 spsk. sukkersaft af 1 lime150 g nudler, gerne udon100 g sukkerærter, snittede½ bundt forårsløg i tyndeskiversesamfrøPisk æggeblommen med sesamolie, miso, sukker, ingefær, sesam og olie. Vend laksen i dressingen, og lad den trække i køleskabet i ca. 20 minutter. Læg laksen, med den lage, der hænger ved, på en bageplade beklædt med bagepapir, og drys med lidt mere sesam. Bag laksen ved 185° i ca. 10-15 minutter, eller til den er akkurat gennemtilberedt.Varm imens soja, sukker og lime i en wok, til sukkeret er smeltet og 1 minuts tid længere. Kog nudlerne efter anvisningen på pakken, og kom de kogte nudler i den varme dressing. Vend sukkerærter og forårsløg med nudlerne, og lad det hele få varmen. Anret nudlerne med laks på toppen, og drys med sesamfrø. Servér straks.

FREDAGLYN-VILDTGRYDE MED MOS OG TYTTEBÆR250 g krondyrsteak (Irma har dem ofte på frost)lidt olie til stegning300 g champignoner1 løg i både2 fed hvidløg i tynde skiver2 dl rødvin4 dl kalvefond1 tepose med:4 enebær3 kviste timian1 spsk. peberkorn200 g perleløg, pilledeENDVIDERE:1 bagekartoffel3 persillerødder2 fed hvidløg1 spsk. smør½ dl mælksaltTILBEHØR:hakket persilletyttebærsyltSkær kødet i strimler, og brun det i olie i en varm gryde. Tag det op, og sæt det til side. Rist champignonerne i lidt olie, tag også dem op, og sæt dem til side. Sautér imens løg og hvidløg i gryden, evt. med lidt mere olie, og hæld rødvin på. Lad det koge op, og tilsæt kalvefond og teposen med enebær, timian og peberkorn. Lad det koge i 15 minutter. Tag teposen op, og kassér den. Kom perleløg i saucen, sammen med kød og champignoner. Lad det hele simre i 5 minutter.Skræl imens kartoffel og persillerødder, og skær begge dele i mindre stykker. Kog dem helt møre sammen med hvidløg i usaltet vand. Dræn vandet fra, og mos dem med en kartoffelmoser eller et piskeris. Tilsæt smør og mælk, og smag til med salt.Servér vildtgryden med mos, persille og tyttebær.Opskrifterne er til 2 personerINDKØBSLISTEFRUGT OG GRØNT:1 æble3 lime1 lille knold ingefær1 lille bundt koriandertimianpersille1 bundt forårsløg100 g blandet salat1 frisésalat100 g feldsalat100 g sukkerærter300 g champignoner200 g perleløg3 gulerødder3 persillerødder400 g rødbeder1 bagekartoffelKOLONIALVARER: teriyakisaucegari (syltet ingefær)grøn karry1 dåse kokosmælk (4 dl)misopaste (gerne fra Clearspring,fås i helsekosten)150 g nudler (gerne udon)valnøddermandelflagertyttebærsyltetøjgroft brødKØL OG FRYS: 100 g blød gedeostkalvefond400 g hakket svinekød300 g oksekød (gerne mørbradeller filet)250 g krondyrsteakKØB HOS FISKEHANDLEREN TORSDAG: 300 g laks, uden skind og benTJEK DESUDEN AT DU HAR:ekstrajomfruolivenoliestegeoliesesamoliebalsamicosalthel pebersukkerenebær2 løg6 fed hvidløgflydende honningrødvinsojamelris, gerne grovesesamfrømælk2 ægsmørtepose