Mad

Skøn og let hverdagsmad

af Louisa Lorang 27. august 2009
Foto: Anders Schønnemann
Nogle af denne uges retter er squashtærte, panang gai og oksekødssalat

MANDAGPANANG GAIlidt olie til stegning2-3 spsk. panang-karry2 kyllingebryster i strimler3 limeblade i strimler1 dåse kokosmælk (4 dl)1 tsk. sukker2-3 spsk. fiskesauce200 g grønne bønner, enderne nippet afTILBEHØR:50 g hakkede cashewnødderhakket korianderkogte risSteg karrypastaen i lidt olie i en varm wok eller gryde. Kom kylling i, og lad det tage farve. Tilsæt limeblade og kokosmælk, og lad retten simre i 15-20 minutter. Smag til med sukker og fiskesauce, og tilsæt bønner. Lad det hele simre i 5-10 minutter, eller til bønnerne er møre, men har en smule bid. Servér straks med et drys cashewnødder, koriander og kogte ris til.

TIRSDAGSQUASHTÆRTE2 plader butterdejsmør til formen2 squash i 3 cm tykke skiver olie til stegning1 løg i tynde både3 fed hvidløg i tynde skiver5 kviste timian, plukketsaltENDVIDERE:1 æg200 g ricotta½ dl mælksalt og peber50 g revet parmesanTILBEHØR:100 g rucola200 g små tomaterekstrajomfruolivenoliehvidvinseddikesalt og peberRul dejen sammen, så du har 1 stykke, og læg den i et smurt tærtefad. Prik den med en gaffel, og sæt den i køleskabet indtil brug. Steg squashene i en smule olie på en meget varm pande. De skal bare brunes, ikke blive møre. Tag dem af panden, og sautér løg, hvidløg og timian, til løgene er bløde, men uden at de tager farve. Anret grøntsagerne på butterdejsbunden.Pisk æg, ricotta, mælk, salt og peber, og hæld blandingen i tærten. Top med revet parmesan, og bag tærten i en forvarmet ovn ved 180° i ca. 25-30 minutter, eller til den er gylden og butterdejen gennembagt. Servér tærten med en salat af rucola og tomater.

ONSDAGKARTOFFELSALAT MED RØGET LAKS 1 spsk. dijonsennep1 spsk. fl ydende honning1½ spsk. hvidvinseddike3 spsk. ekstrajomfruolivenoliesalt og peberENDVIDERE:400 g vaskede og kogte småkartofl er1 lille rødløg, hakket2 spsk. kaperssalt1 potte brøndkarse, klippet150 g røget laks i skiverRør sennep, honning, eddike og olie sammen, og smag dressingen til med salt og peber. Skær evt. kartoflerne i mindre stykker, og vend dem med dressing, løg og kapers. Smag salaten til med salt, og vend forsigtigt brøndkarsen i. Top med laks, og servér straks.

TORSDAGPAT THAI MED REJER OG TOFU100 g fast tofu i terningerolie til stegning2 fed hvidløg, hakkede175 g store rå eller kogte rejer (fra bæredygtigt opdræt)2 æg, piskede100 g risnudler (kogt al dente)½ dl hønsefond3 spsk. østerssauce1 tsk. sukker1 bundt forårsløg, hakkede100 g bønnespirer100 g saltede peanutsSteg tofuen i varm olie, til den begynder at tage farve. Kom hvidløg ved, og lad det stege med uden at tage farve.Kom rejerne i, hvis de er rå. Kan du kun skaffe kogte rejer, tilsættes de senere. Kom æg i, og rør, så ægget bliver som til røræg. Kom nudler, hønsefond og østerssauce på, og smag til med sukker. Tilsæt rejerne, hvis du ikke har gjort det, og lad dem lige varme med. Kom næsten alle forårsløgene på, og træk wokken af varmen. Vend bønnespirer i, og servér straks med et stort drys peanuts og lidt forårsløg på toppen.

FREDAGOKSEKØDSSALAT MED BLÅ OST2 gode bøfferolie til stegningsalt og peberENDVIDERE:100 g blandet salat1 lille rødløg i både1 pære i bådesaft af ½ lime1 spsk. balsamico1-2 spsk. ekstrajomfru-olivenoliesalt og peber75 g blåskimmelost, gerne Blå Kornblomst50 g hakkede valnødderTILBEHØR:Steg bøfferne i en smule olie på en varm pande. Krydr dem med salt og peber, og lad dem trække, mens du laver resten af salaten.Vend salat, løg og pære med lime, eddike og olie. Smag til med salt og peber. Skær bøfferne i strimler, og anret salaten med kød, blåost og valnødder. Servér straks med groft brød til.

Alle opskrifter er til to personer

INDKØBSLISTE

FRUGT OG GRØNT:1 pære1 lime1 bundt forårsløg100 g bønnespirer100 g blandet salat100 g rucola200 g små tomatertimian1 potte brøndkarse1 lille bundt koriander200 g grønne bønner2 squash400 g små kartofler

KOLONIALVARER:panang-karrylimeblade1 dåse kokosmælk (400 ml)risnudlercashewnøddervalnødderpeanutskapersgroft brød

KØL OG FRYS:butterdej200 g ricotta75 g blåskimmelost, gerne Blå Kornblomsttofu150 g røget laks175 g store rejer (fra bæredygtigt opdræt)2 kyllingebryster2 bøffer

TJEK DESUDEN AT DU HAR:ekstrajomfruolivenoliestegeoliehvidvinseddikebalsamicosaltpebersukker1 løg5 fed hvidløg2 rødløgdijonsennepflydende honningøsterssaucefiskesaucehønsefondrissmør3 ægmælkparmesan