Mad

Nem mad hver dag

af Louisa Lorang 26. maj 2009
Foto: Anders Schønnemann
Nem og lækker hverdagsmad til hele ugen, incl. indkøbsseddel

MANDAGASPARGESTÆRTE MED RØGET HELLEFISK100 g smør150 g hvedemel1 tsk. salt1-2 spsk. koldt vandsmør til formen2 æg2 spsk. cremefraiche 38 %½ dl mælksalt og peber450 g grønne asparges50 g fintrevet parmesanENDVIDERE:1 frillicesalat, plukket½ bundt dild, plukketen håndfuld brøndkarseekstrajomfruolivenoliehvidvinseddikesalt og peber100 g røget hellefisk i tynde skiverBland smør, mel og salt, til det har konsistens som brødkrummer. Saml dejen med en smule koldt vand, og sæt den i køleskab i 15 minutter. Smør imens en form (her en på 12 x 35 cm, men brug, hvad du har, og justér evt. bagetiden en smule). Rul dejen ud, og kom den i formen; lad bare overskudsdej hænge ud over kanten. Prik den med en gaffel, og bag den ved 175° i 10-15 minutter. Pisk imens æg, cremefraiche, mælk, salt og peber. Knæk den nederste, træede del af aspargesene, og kassér den. Fyld æggemassen i tærtedejen og derefter aspargesene. Top med revet parmesan, og bag tærten ved 175° i ca. 30 minutter, eller til æggemasssen har sat sig, og tærten er gylden. Vend salat og dild med olie, eddike, salt og peber, og servér tærten med salat og røget hellefisk.

TIRSDAGSALAT MED VARMRØGET LAKS250 g varmrøget laks uden skind og ben1 hovedsalat, plukket½ bundt dild, plukket1 agurk i tynde skiver1 tsk. flydende honning3 spsk. citronsaft2 spsk. koldpresset rapsoliesalt og peberTILBEHØR:500 g nykogte kartoflercremefraicheAnret stykker af laks med salat, dild og agurk. Rør honning, citron og olie. Dryp dressingen over salaten, og krydr med salt og peber. Servér straks med varme kogte kartofler og cremefraiche.

ONSDAGKYLLINGEBOLLER I GARAM MASALA250 g kyllingebryst1 tsk. salt1 tsk. stødt spidskommen1 æg2 skiver toastbrød, daggammelt og uden skorpe25 g revet ingefær½ bundt koriander, hakketolie til stegningENDVIDERE:2 fed hakkede hvidløg20 g hakket ingefær1 lille løg, hakket1 spsk. olie til stegning1 spsk. smør til stegning2 spsk. garam masala1 tsk. cayennepeber1 dåse hakkede tomater1 dåse kokosmælk1 spsk. citronsaft1 tsk. sukkersaltTILBEHØR:¼ bundt plukket koriandernaanbrødHak kyllingen i en foodprocessor, og tilsæt salt, spidskommen, æg, toastbrød, ingefær og koriander. Sæt farsen i køleskab, mens du starter på saucen.Sautér hvidløg, ingefær og løg i olie og smør. Kom garam masala og cayennepeber ved og derefter tomater og kokosmælk. Lad saucen koge i 30 minutter uden låg, til den er tyknet. Form imens farsen til små boller, og steg kyllingebollerne i olie på en varm pande, til de er gennemstegte.Smag saucen til med citronsaft, sukker og salt, og lad den koge i yderligere 5 minutter. Kom kyllingebollerne i saucen, og skru ned. Lad det hele varme sammen i 4-5 minutter. Servér straks med et drys koriander og naanbrød til.

TORSDAGOMELET ASIAN STYLE(køb miso i Irma ellerhos helsekosten)1 spsk. mørk miso½ dl soja3 spsk. lime½ dl sukkerENDVIDERE:200 g portobellosvampeolie til stegningsalt2 æg2 æggehvider½ dl iskoldt vandolie til stegningTILBEHØR:1 bundt forårsløg, finthakkede¼ bundt plukket korianderrugbrødKom miso, soja, lime og sukker i en kasserolle, og lad det koge i 3-4 minutter, til sukkeret er opløst, og det er tyknet en smule. Køl dressingen helt ned. Skær svampene i skiver, og steg dem i lidt olie, til de er gyldne. Krydr med en smule salt. Pisk æg og æggehvider med en smule vand og salt, og steg omeletterne ad to gange eller på to pander i en smule olie. Fyld svampene i, og top med koriander, forårsløg og dressing. Servér straks med rugbrød til.KLARGØR EVT. MØRBRAD TIL FREDAG

FREDAGSVINEMEDALJONER MED RAVARBERCHUTNEY(nok til 4)1 svinemørbrad, ca. 800-1000 g200 g bacon i tynde skiver1 stykke husholdningsfilm200 g rabarber i mindre stykker2 rødløg i tynde både½ dl rørsukkerolie til stegningsalt og peberTILBEHØR:400 g dampede grønne bønner1 kg små ristede kartoflerPuds mørbraden af, eller bed din slagter om at gøre det. Læg et stykke husholdningsfilm ud på bordet, og læg overlappende lag af bacon på det. Læg mørbraden på, og rul filmen stramt om bacon og mørbrad. Læg mørbraden i køleskabet i mindst 1 time eller gerne natten over.Kom rabarber, rødløg og rørsukker i en kasserolle, og lad det simre i 10-15 minutter. Smag til med salt og peber, og køl chutneyen helt af.Skær mørbraden i bøffer, og brun dem først på siderne. Steg dem derefter på begge sider, til de er akkurat gennemstegte; du kan evt. brune dem på en pande og stege dem færdige i ovnen ved 185°. Krydr med salt og peber, og servér straks med bønner, kartofler og rabarberchutney.

Alle opskrifter er til 2 personer

INDKØBSLISTE

FRUGT OG GRØNT:1 lille bundt rabarber2 citroner1 lime1 knold ingefær1 bundt forårsløg1 bundt dild1 potte brøndkarse1 stort bundt koriander1 frillicesalat1 hovedsalat450 g grønne asparges1 agurk400 g grønne bønner200 g portobellosvampe1,5 kg kartofler

KOLONIALVARER:2 skiver toastbrødnaanbrødrugbrød1 dåse kokosmælk1 dåse hakkede tomatermørk miso

KØL OG FRYS:cremefraiche 38 %100 g røget hellefisk250 g kyllingebryst200 g bacon i tynde skiver1 svinemørbrad, 800-1000 g

KØB HOS FISKEHANDLEREN TIRSDAG:250 g varmrøget laks uden skind og ben

TJEK DESUDEN AT DU HAR:ekstrajomfruolivenoliekoldpresset rapsoliestegeoliehvidvinseddikesalt og pebersukkerrørsukkerstødt spidskommengaram masalacayennepeberflydende honningsoja2 fed hvidløg1 løg2 rødløghvedemel7 ægsmørmælkparmesanhusholdningsfilm