Mad

Let og lækkert til hele ugen

af Louisa Lorang 24. juli 2009
Foto: Anders Schønnemann
I denne uge er det de lette retter der er på menuen. F.eks salat med grillet halloumiost og kartoffelmadder de luxe

MANDAGKYLLING DANOISE 20094 stængler rabarber i skrå skiver (175 g)4 spsk. flydende honning6 let knuste kardemommekapslerolie til stegning2 kyllingebrystersalt og peberENDVIDERE:saft af 1 citron2 tsk. sukker2 spsk. koldpresset rapsolie1 agurk1 bundt dild, plukket og hakketsalt og peberTILBEHØR:400 g kogte nye kartoflerKom rabarber, honning og kardemomme i en kasserolle. Lad dem koge op, og lad dem simre i 5 minutter, til konsistensen er som grov kompot. Tag gryden af varmen, og køl kompotten ned i køleskabet.Dryp lidt olie på kyllingebrysterne, og steg dem på en varm grill eller grillpande, til de er helt gennemstegte. Krydr med salt og peber.Bland citronsaft, sukker og olie. Skræl agurken med en tyndskræller eller en kartoffelskræller, og skær den i tynde skiver. Vend dem i marinaden sammen med hakket dild, og smag til med salt og peber.Servér kyllingen med kompot, agurkesalat og nye kartofler.OBS: KOG GERNE EKSTRA KARTOFLER TIL ONSDAG

TIRSDAGSALAT MED GRILLET HALLOUMIOST1 dl quinoasalt250 g halumiostENDVIDERE:saft af 1 citron2 tsk. flydende honning2 spsk. koldpresset rapsolie2 hjertesalater, plukkede2 avokadoer i terningersalt og peberSkyl quinoaen, og kog den i saltet vand efter anvisningen på pakken. Lad den dryppe godt af i en si.Skær osten i skiver, og gril den på en varm grill eller grillpande. Bland citron, honning og olie, og vend dressingen med salat og avokado. Vend quinoaen i, og smag til med salt og peber. Anret salaten med grillet halloumi på toppen, og servér straks.

ONSDAGKARTOFFELMADDER DE LUXE300 g nye kogte kartofler i skiver4 skiver groft rugbrød (evt. smurt)lidt cremefraiche1 dåse matjessild2 spsk. ørredrognplukket dildsalt og peberAnret kartoflerne på rugbrød, og top med cremefraiche, sild, rogn og dild. Krydr med salt og peber, og servér.

TORSDAGLAMMEKEBAB MED TABOULEH¼ dl citronsaft (ca. 1 citron)2 tsk. sukker1 fed hvidløg, finthakket1 lille rødløg, finthakket1 spsk. finthakket ingefær2 tsk. stødt koriander2 tsk. stødt spidskommensalt300 g reelt lammekød i terningerspydlidt olie til stegningENDVIDERE:1 dl couscous2 dl kogende vand2 tomater1 bundt bredbladet persille, finthakket1 bundt mynte, finthakket½ bundt forårsløg, finthakket¼ dl citronsaft (ca. 1 citron)¼ dl ekstrajomfruolivenoliesalt og peber1 citron i skiverBland ¼ dl citronsaft med sukker, hvidløg, rødløg, ingefær, koriander, spidskommen og salt, og marinér lammekødet heri i mindst 1 time, eller gerne natten over. Dryp lammeterningerne med en smule olie, og steg dem på en varm grillpande.Hæld kogende vand på couscoussen, og lad den trække i 10-15 minutter (eller følg anvisningen på pakken). Rør i couscoussen med en gaffel, så den ikke klumper sammen. Skær tomaterne i både, fjern kernerne med en lille kniv, og kassér dem. Hak tomatkødet fint, og bland couscous, tomat, persille, mynte, forårsløg, citron og olie. Smag til med salt og peber, og anret kebab og tabouleh med skiver af citron. Servér straks.

FREDAGMAKI-MAKI-MAKI(brug en sushimåtte, de fås meget billigt i asiatiske butikker)4 dl sushiris1 dl risvinseddike3 spsk. sukker1 tsk. salt6 plader tang (nori)ENDVIDERE:2 æg2 spsk. soja2 tsk. sukkerolie til stegning½ bundt forårsløgsesamfrø1 avokado i skiver2 spsk. ørredrognTILBEHØR:sojasushiingefær (gari)wasabiKog risene efter anvisningen på pakken. Kom eddike, sukker og salt i en kasserolle, og varm det, til sukkeret er smeltet. Vend eddikeblandingen i risene, og lad dem køle af. Pisk imens æggene med soja og sukker, og steg en tynd omelet i lidt olie på en varm lille pande. Skær omeletten i strimler. Læg en plade nori på en sushimåtte. Bred ris ud på tangen, og læg derefter en fin stribe med æg og forårsløg. Drys med sesamfrø, og rul rullen stramt. Lav tre ruller med æg og forårsløg og tre ruller med avokado og ørredrogn. Skær rullerne i skiver, og servér straks med soja, ingefær og wasabi til.

Alle opskrifter er til 2 personer.

INDKØBSLISTEFRUGT OG GRØNT:1 lille bundt rabarber5 citroner1 lille knold ingefær1 agurk2 hjertesalater3 avokadoer2 tomater1 bundt forårsløg2 bundter dild1 bundt bredbladet persille1 bundt mynte700 g nye kartofler

KOLONIALVARER:rugbrødcouscoussushiristangplader (nori)sushiingefær (gari)wasabi

KØL OG FRYS:250 g halloumiostcremefraiche1 dåse matjessild1 glas ørredrogn2 kyllingebryster300 g reelt lammekød

TJEK DESUDEN AT DU HAR:koldpresset rapsolieekstrajomfruolivenoliestegeolierisvinseddikesaltpebersukkerhel kardemommestødt korianderstødt spidskommen1 fed hvidløg1 rødløgflydende honningsojasesamfrøquinoa2 ægsushimåtte