Mad

Lav nem og lækker hverdagsmad

af Louisa Lorang 3. juni 2009
Foto: Anders Schønnemann
Er du sulten efter at lave smagfulde sommerretter? I denne uge byder vi bl.a. på aspargesrisotto, laks og sommerbolognese - nemme retter der er lige til at gå til på en travl hverdag

MANDAGASPARGESRISOTTO1 lille bananskalotteløg, finthakket2 fed hvidløg, finthakkede1 spsk. olie til stegning1 spsk. smør til stegning2 dl risottoris1 dl hvidvin6 dl hønsebouillon (eller vand)250 g grønne asparges2 dl revet parmesansalt og peberlidt mere revet parmesanENDVIDERE:100 g blandet salatekstrajomfruolivenolieæblecidereddikesaltSautér løg og hvidløg i olie og smør, uden at det tager farve. Kom risene på, og lad dem sautere med, også uden at de tager farve. Kom hvidvinen på, lidt ad gangen, og fortsæt derefter med hønsebouillonen, til det hele næsten er brugt op, og risene stadig har godt med bid. Knæk den nederste, træede del af aspargesene, og kassér. Snit aspargesene i skrå skiver, og kom dem i risottoen med den sidste smule hønsefond. Lad det få 2-3 minutter, til risene har en smule bid, men er cremede og bløde udenpå, og aspargesene stadig har bid. Tag panden eller gryden af varmen, og tilsæt parmesan. Smag til med salt og peber. Servér straks med et ekstra drys parmesan, og giv salat som tilbehør eller som forret.

TIRSDAGLAKS MED ESTRAGON OG CITRON300 g laks uden skind og ben2 spsk. hakket estragonfintrevet skal af 1 økologisk citron2 tsk. smør1 tsk. dijonsennep2 stykker bagepapir½ dl hvidvin2 stykker kødsnorENDVIDERE:250 g grønne bønnersaltlidt smørTILBEHØR:500 g pillede kogte kartoflerFordel laks, estragon, citronskal, smør og sennep på to stykker bagepapir. Saml papiret foroven, og hæld hvidvin i. Luk "posen" med et stykke snor, og sæt pakkerne i ovnen ved 185° i ca. 15 minutter, eller til laksen er akkurat gennemstegt (tryk forsigtigt uden på bagepapiret, og mærk, om den falder fra hinanden - når den gør det, er den færdig).Nip enderne af bønnerne, og damp dem i en smule saltet vand tilsat smør.Servér fisken med bønner og kartofler.

ONSDAGSOMMERBOLOGNESE1 løg, hakket1 gulerod, revet3 fed hvidløg, hakkede3 stilke bladselleri, hakkedeolie til stegning300 g hakket oksekød (3-6 %)2 spsk. tomatpuré500 g modne tomater, hakkede2 dl vandsalt og peber¼ tsk. sukker1 bundt basilikum, grofthakketENDVIDERE:150 g tørret spaghettisalt100 g rucolafintrevet parmesanSautér løg, gulerod, hvidløg og bladselleri i olien i en varm stor gryde. Det må godt varmes godt igennem, men uden at det tager farve. Kom kødet ved, og lad det brune godt. Tilsæt tomatpuré og hakkede tomater, vand, salt og peber og sukker, og lad det hele simre i 30 minutter. Rør jævnligt. Tilsæt basilikummen, og lad det simre i yderligere 10 minutter. Smag til.Kog spaghettien i rigeligt letsaltet vand. Hæld vandet fra, og servér spaghettien med kødsauce, toppet med rucola og parmesan.

TORSDAGGRILLET KYLLING PÅ SPINATSALAT1 dl peanuts1 lille bundt koriander uden degroveste stilke1 lille bundt mynte uden degroveste stilke1 fed hvidløgsaft af ½ citron2 tsk. stødt spidskommen½ tsk. sukker½ dl ekstrajomfruolivenoliesaltENDVIDERE:1½ dl quinoasalt1 spsk. ekstrajomfruolivenolie2 kyllingebrysterlidt oliesalt og peber100 g babyspinat4 stængler bladselleri i tyndeskivercitronbådeBlend peanuts, koriander, mynte, hvidløg, citronsaft, spidskommen, sukker og olie, og smag til med salt. Kog quinoaen med salt efter anvisningen på pakken. Dræn det overskydende vand fra, og vend quinoaen med olivenolien. Pensl kyllingebrysterne med lidt olie, og steg dem på en varm grill eller grillpande, til de er gennemstegte. Krydr med salt og peber. Anret spinat ogbladselleri med dressingen, og servér straks med quinoa, kylling og citronbåde.

FREDAGSVINESPYD MED PAK CHOI1 dl kokosmælk2 spsk. rød karry1 tsk. sukker400 g svinekød i terningertræspydolie til stegningflagesaltENDVIDERE:8 små pak choiolie til stegning¼ dl soja¼ dl østerssauce1 spsk. flydende honningTILBEHØR:kogte rishakkede peanutsRør kokosmælken med rød karry og sukker. Lad svinekødet marinere i 30 minutter i karryen, eller op til 12 timer i køleskab. Sæt kødet på spyd, og steg spyddene i olie på en varm pande, til de er gennemstegte. Krydr med salt.Steg pak choi i olie i en varm stor pande i ½ minut. Kom soja, østerssauce og honning på, og lad det glasere i ca. 2 minutter.Servér spyddene med kogte ris og pak choi, og drys med hakkede peanuts.

Alle opskrifter er til 2 personer

INDKØBSLISTE

FRUGT OG GRØNT:2 økologiske citroner8 små pak choi100 g babyspinat100 g blandet salat100 g rucola1 bundt basilikum1 lille bundt koriander1 lille bundt mynteestragon250 g grønne asparges250 g grønne bønner500 g modne tomater1 bundt bladselleri1 gulerod1 bananskalotteløg500 g små kartofler

KOLONIALVARER:tomatpuréspaghettipeanutskokosmælkrød karry

KØL OG FRYS:evt. hønsebouillon2 kyllingebryster400 g svinekød i terninger300 g hakket oksekød (3-6 %)

KØB HOS FISKEHANDLEREN TIRSDAG:300 g laks uden skind og ben

TJEK DESUDEN AT DU HAR:ekstrajomfruolivenoliestegeolieæblecidereddikesalt og peberflagesaltsukkerstødt spidskommen6 fed hvidløg1 løgdijonsennepsojaøsterssauceflydende honninghvidvinrisrisottorisquinoasmørparmesanbagepapirkødsnortræspyd