Mad

Frokost og middag - torsdag

af Louisa Lorang 7. marts 2011
Foto: Anders Schønnemann
Ugens torsdagsopskrifter er fladbrød med lam og kikærtemos og perlebygsalat med bagt laks og avokado. Få opskrifterne her

MIDDAGPERLEBYGSALAT MED BAGT LAKS OG AVOKADODenne salat kan både spises lun og kold. Det er især praktisk, hvis familiemedlemmerne kommer hjem og spiser på forskellige tidspunkter. Men husk nu, at det er hyggeligst at spise sammen, så ofte som muligt!!(middag til 2 voksne og to børn)500 g perlebygsalt600 g laks i filet, uden ben, men gerne med skindsaltENDVIDERE:2/3 portion sojadressing(fra tirsdag)1½ spsk. revet ingefær3 avokadoer i terninger100 g babyspinat1 forårsløg i tynde skiver2 spsk. sesamfrø, gerne gule og sorteSkyl perlebyggen, og kog den mør i saltet vand, ca. 15-20 minutter. Dræn overskydende vand fra, og mål 6 dl kogt perlebyg af. Gem resten.Del laksen i 6 stykker, læg den på bagepapir på en bageplade, og krydr den med salt. Bag den ved 165° i 10-15 minutter, eller til den er akkurat gennemtilberedt eller lige knap - efter smag. Tag forsigtigt skindet af laksen, og gem 2 stykker til lørdag.Rør imens sojadressingen med ingefær, og vend lun perlebyg, avokado, spinat og forårsløg med dressingen. Anret salaten med den varme laks, og top med sesamfrø.

FROKOSTFLADBRØD MED LAM OG KIKÆRTEMOS(madpakker til 2 børn)3 dl kogte kikærter1 tsk. stødt spidskommen1½ dl kikærtevand1 spsk. olivenolie2-3 spsk. citronsaftsaltENDVIDERE:2 fladbrød6-8 lammeköfta fra onsdag4-6 stykker grillede peberfrugter fra onsdag50 g rucolalidt chilisauceevt. lidt yoghurtSNACK:50 g ristede mandler100 g rosiner2 æblerMos eller blend kikærterne med spidskommen, kikærtevand, olie og citronsaft, og smag mosen til med salt. Smør mosen på fladbrødene, og fyld köfta, peberfrugt og rucola i. Rul fladbrødene sammen. Pak lidt chilisauce, evt. rørt med en smule yoghurt, ved siden af, så man kan dyppe i det, når det er spisetid. Bland mandler og rosiner, fordel dem i to poser, og pak æblerne i de to madpakker.TIP TIL MORGENMADRISTET RUGBRØD + FRUGTSALAT AF ½ ANANAS, 75 G BLÅBÆR OG 1 ÆBLE MED YOGHURT OG MYSLIFå indkøbslisten til hele ugen herUGENS ANDRE OPSKRIFTER