Desserter

Hindbæris uden sukker

7. maj 2014
af Lisbeth Tordendahl
Fotos fra bogen DET SØDE - Sundhed &Nydelse: Tia Borgsmidt
Is behøver ikke være en sukkerbombe – heller ikke selv om det smager sødt og lækkert. Denne hindbæris uden sukker er lavet på den rene frugt.

INGREDIENSER

250 g søde tørrede abrikoser  2½ dl æblemost/juice   500g hindbær (friske el. frosne)  Stødt kanel   Stødt kardemomme     PRØV OGSÅ: LCHF-opskrift: Lav selv lækre snickers  

Opskrift – sådan laver du hindbæris uden sukker:

1. Skær abrikoser i mindre stykker og lad dem stå i blød i juicen mindst 8 timer. (Iblødsætning er ikke nødvendig, hvis du har en powerblender).

2. Kom alt i en blender, start med 1/3 tsk af både kanel og kardemomme og smag til med lidt ekstra, hvis du synes.

3. Blend til det bliver glat. Hjælp til med en ske uden at falde for fristelsen til at komme mere væske i.

4. Kom det i en fryseegnet container med låg og stil det i fryseren.

5. Under indfrysningen skal isen røres igennem en gang i timen for at undgå, at der dannes store krystaller.

Husk: Fødevarestyrelsen anbefaler at koge frosne bær inden brug for at uskadeliggøre eventuelle mikroorganismer.

PRØV OGSÅ: Gulerodskage uden mel og sukker

 

Se flere opskrifter i kogebogen ”DET SØDE – sundhed & nydelse” af Lisbteh Tordendahl.