7 øvelser der styrker babys motorik

Udvikling

Leg på bold med din baby

En stor gymnastikbold kan gøre underværker for kroppen, når man er gravid – eller når man er en baby! Her får du tips til nogle simple og sjove øvelser med bold.


Mange gravide har stor glæde af at bruge en gymnastikbold som stol, bl.a. fordi den letter trykket på halebenet, når du sidder.

Når baby er kommet ud, er bolden også en sjov legeplads for jer, der samtidig stimulerer barnets balancesans, faldereflekser, muskel-led-sans samt ryg- og nakkemuskler. Og du får bl.a. trænet dine arme i samme anledning.

Det er kun fantasien der sætter grænser for, hvad du kan lave på bolden med dit barn. Maveliggende eller rygliggende - de elsker det hele og får vakt en masse sanser!

Rul fra side til side, op og ned, hop/'bounce' på bolden. Kig på dit barn imens, så finder du hurtig ud af, om de er til det vilde og hurtige, eller til mere stille og rolig leg.

Øvelse 1 - Side til side




En god øvelse for at stimulere din baby til at ligge på maven og få trænet nakken og rygmuskler. Den runde form på bolden gør det lettere at holde hovedet, så det er meget sjovere end bare at ligge på gulvet.

Øvelse 2 - Om på ryggen

Har du en baby som godt kan lide, når det bliver lidt vildt, så prøv denne øvelse. Er din baby mere forsigtig, så lav øvelsen langsommere og lad være med at komme så langt ned mod gulvet. Babyer elsker at ligge med hovedet nedad - det var sådan de lå den sidste tid inde i din mave. Du kan også hoppe/bounce lidt op og ned. Babyer elsker at bliver bevæget og stimuleret.

Øvelse 3 - Bold og barnevogn



Brug bolden, når du er indenfor og skal have din baby til at sove. Det er meget skånsomt for din ryg, og din baby vil elske dig for de dejlige vuggebevægelser.

Artiklen er lavet i samarbejde med Pilates Cph., der bl.a. tilbyder efterfødselstræning til dig og din baby. Læs mere her

Læs også:
7 øvelser der styrker babys motorik