Krop & velvære

Lev godt med dine bakterier

af Kost- og ernæringsterapeut Tine Grandjean 19. maj 2014
foto: All Over og Jens Essendrop.
Inde bag din navle eksisterer et rigt liv. Så rigt, at en forsker har betegnet det som kroppens mest komplekse økosystem. Spørgsmålet er, om du hjælper kroppen med at gøre sit arbejde godt nok? Velkommen til ernæringsterapeut Tine Grandjean.

Betydningen af dine bakterier i maven - også kaldet tarmflora, er uomtvistelig.Spørgsmålet er, om du fodrer dem, så du kan leve godt og de kan gøre det arbejde, vi har brug for, at de gør.

OM TINE GRANDJEAN

Tine har arbejdet med sundhedsfremme og forebyggelse i 18 år.

Er uddannet Ernæringsterapeut, Professionsbachelor i ernæring, Kerneterapeut og løbende kurser ved DET, Skolen for psykosomatik og CET.

Har de seneste 9 år arbejdet som ernæringsterapeut med behandling af sygdomme og ubalancer.

Medlem af:Danske Ernæringsterapeuter (DET), Dansk Selskab for spiseforstyrrelser (DSS),Samt Registreret Alternativ Behandler (RAB)

Se mere om Tine på hendes hjemmeside Sundmedmad.dk

 

KØB TINE GRANDJEANS BOG: ELSK MADEN

Pris: 149,95

Se mere her

 

Vi har brug for, at der er mange forskellige arter og underarter i vores tarmsystem.

Flere fibre, tak!Derfor er vi nødt til at tilføre mange forskellige næringsstoffer. De kan ikke nøjes med skyr, pasta, kød, frugt, gulerødder og sukker. De kan lide fibre fra mange forskellige grøntsager og lidt fra forskellige korntyper.

Det kunne være rug, hirse, quinoa, vilde ris og så alle de forskellige grøntsager. Broccoli, rødbeder, asparges, squash, spinatblade, radiser, fennikel, jordskokker, græskar og pastinakker.

Når du fodrer dine sundhedsfremmende bakterier med deres yndlingsmad kan de vokse og formerer sig og herved sikre produktionen af vitaminer og neurotransmitter.

Dét klarer bakterierne for dig:

•Producerer B-vitaminer og K vitaminer•Producerer fedtsyrer som gavner cellerne•Regulerer galden•Omsætter fibre•Producerer CLA•Omsætter fibre•Producerer neurohormoner som serotonin og dopamin•Holder skadelige bakterier og svampe i skak•Heler skader i cellevæggen i tarmen og slimhinder•Producerer enzymer til fordøjelsen•Regulerer knogledannelse

Når krop og sind påvirkesVores madkultur hviler sig lidt for meget op af hvede, sukker, kaffe, kød og alkohol. Herved kommer vi til at fremme forrådnelsesbakterier og sygdomsfremkaldende bakterier. Langsigtet kan de medvirke til sygdom i kroppen og i sindet.

Bakterier gør noget ved vægteni ved helt sikkert, at bakterierne i maven taler til hjernen og har betydning for vores velvære fysisk som psykisk. Bakterierne har også afgørende betydning for vores vægtregulering. Din manglende evne til at tabe overflødige kilo kan ligge i din tarmflora, mere end i din rygrad og viljestyrke hvad slankekure angår.

Hvis du har fået mange penicillinkure og haft meget stress i dit liv, kan det være en god idé at købe mælkesyrebakterier som tilskud (i en helsekostbutik) og begynde at tilføje den gode mad til dem. Så kan de selv etablere sig i tarmen og herfra arbejde for dig i mange år. 

 

Længere vipper? Køb dig til dem i SHOPPEN!