Kost & motion

Myten om kost og stofskifte

Når jeg holder foredrag om kunsten at slanke sig, så er der ét spørgsmål, der kommer hver gang med næsten lige så stor sikkerhed som amen i kirken: ”Jamen, er det ikke vigtigt at spise mange mellemmåltider for at holde stofskiftet oppe?”

Spørgsmålet kommer som en indvending mod mit budskab om, at man skal spise efter sin sultfornemmelse. Mange har hørt, at det er vigtigt at huske at spise, så stofskiftet ikke falder. "Du spiser for lidt. Det er derfor, du ikke taber dig." Det er den forklaring, som rigtig, rigtig mange overvægtige får - og chokerende ofte af kostvejledere med en rimelig fornuftig uddannelse.

Der er tale om en meget udbredt og sejlivet myte. Det er rigtigt, at stofskiftet stiger, når man spiser mere mad. Men kalorieindtaget stiger meget mere, end stofskiftet stiger, og det er selve balancen mellem kalorieindtag og stofskifte, der påvirker vægten. Derfor kan man aldrig tabe sig ved at spise mere. Det er omkring 10 procent af kalorieindholdet i maden, der går til at øge stofskiftet. Hvis du spiser 1.000 kalorier ekstra, så vil dit stofskifte rigtignok stige med 100 kcal (10 procent), men der er stadigvæk 900 kalorier, der kan virke fedende.

Hvis du går på en meget kaloriefattig diæt, så kan der ske et ekstra fald i stofskiftet, fordi kroppen tror, der er hungersnød. Men selv dette fald er langtfra så stort, at det kan forklare, at man ikke taber sig. Årsagen til, at man ikke taber sig på en kaloriefattig kostplan, er, at man ikke overholder planen. Så enkelt er det. Den ekstra spisning og drikning ud over kostplanen, når man er på slankekur, er ofte så automatisk og fortrængt, at man ikke kan huske det, når man bliver spurgt.

Hvis du vil øge dit stofskifte, så skal du motionere mere i stedet for at spise mere. Spis for at blive mæt og tilfreds. Hvis du spiser for at øge dit stofskifte, så ender du let med at overspise med vægtøgning i stedet for vægttab til følge.

Det eneste, der er videnskabeligt belæg for, er, at stofskiftet stiger en smule, hvis man spiser regelmæssigt i stedet for uregelmæssigt. Så find en stabil måltidsrytme, der passer til din hverdag. Husk at spise, når du er tilpas sulten. Lad være med at springe måltider over, fordi du har travlt.

Per Brændgaard, 40 år, ernæringsekspert og sundhedshumanist, foredragsholder og konsulent. Læs mere på perbrændgaard.dk

Læs også: Sov dig sund og slank>>

Læs også: Vin går lige i brysterne>>

Læs mere om: