Hvor meget forbrænder man ved at cykle
Træning og kost

5 gode grunde til at cykle

1. november 2021
af Pernille Lewinsky Kofoed & redaktionen
Udgivet første gang 28. februar 2012. Foto: Shutterstock
Cykling er en super god måde at trimme kroppen på, styrke helbredet og komme i bedre form. Men hvor meget forbrænder man ved at cykle? Det kan du læse her, hvor du også får 5 effektive skub til at komme op på jernhesten og ud på landets cykelstier.

Cykling er ikke bare godt for klimaet, det er også en god måde at komme i bedre form på. Nedenfor kan du læse fem gode grunde til, at cykling bare er super fedt!

1. Cykling er vejen til bedre sundhed

Et studie viser, at cykling på mindst en kilometer hver vej til og fra arbejdet kan mindske risikoen for overvægt, højt blodtryk, forhøjet kolestoroltal og forstadier til diabetes. 

Samtidigt viser et andet studie, at bare én times cykling om ugen bidrager til at mindske risikoen for at udvikle hjertesygdomme. 

Derudover er cykling mere skånsomt end løb og gang, og hvis man har knæproblemer, er cykling derfor en god måde at få motion, da det ikke belaster ens muskler og led i lige så høj grad. 

Og så får man en masse dejlig frisk luft ved at cykle, der både frisker hjernen op og fornyer energien. 

2. Cykling er godt for miljøet

Rundt omkring i verden er der stor fokus på, hvordan man generelt kan forbedre vores luftkvalitet. Og det er der da også en god grund til, for en undersøgelse viser nemlig, at op mod hvert sjette slagtilfælde i verden skyldes luftforurening. 

Derfor er det en rigtig god idé at overveje, om man, i stedet for at tage bilen, når man skal rundt på tur, ikke i stedet skal hoppe på sin cykel, som ikke udstøder en masse forurening. 

Samtidigt fylder cykler generelt også mindre i gadebilledet, så hvis der var flere cykler og færre biler, ville trafikken glide nemmere. 

Cykling - derfor er det godt

 

3. Cykling forbedrer livskvaliteten for alle

Flere studier har vist, at cykling helt generelt har en positiv effekt på trivslen hos befolkninger, der bor steder, hvor man primært cykler eller går. 

Det booster folkesundheden, og børn, der går eller cykler til skole, har nemmere ved at koncentrere sig om undervisningen end børn, der er blevet kørt i skole. 

Samtidigt viser et studie fra British Medical Journal of Sports Medicine, cykling som moderat motion flere gange om ugen kan afværge demens og øge den mentale sundhed hos folk. 

4. Du forbrænder kalorier ved cykling

Ligesom ved andre former for motion kan du forbrænde en masse kalorier ved at cykle. Men så spørger du måske: Hvor meget kan man forbrænde ved at cykle? 

Man siger, at en cykeltur på en halv time gør, at du forbrænder mellem 300 og 500 kalorier alt efter, hvor hurtigt du har cyklet, og hvor mange kræfter du har lagt i det, skriver superform.dk  

En tommelfingerregel, til udregning af hvor meget man forbrænder, er, at 0,33 kalorier pr. kilo kropsvægt pr. kilometer, altså 0,33 x din kropsvægt x antallet af kilometre, du kører.

Vejer du fx. 80 kg., og kører du en tur på 80 km, ville du i følge denne beregningsmetode forbruge 2112 kalorier ifølge cykelogi.dk 

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

5. Du får bedre navigationsfærdigheder ved cykling

Når man kører bil, kan man hurtigt have tendens til at smække en GPS på og følge den. Det kan man ikke på helt samme måde, når man cykler. 

Derfor er en af fordelene ved cykling også, at du kan forbedre dine navigationsevner, fordi du lærer at genkende veje, omgivelser mønstre, skriver superform.dk. 

Det kan også komme dig til gode, når du går eller kører bil.