kostomlægning
Træning og kost

Sådan holder du din kostomlægning

11. december 2021
af Line Kalum Jarlkov
Udgivet første gang 11. september 2011. Foto: Shutterstock
Ønsker du en kostomlægning, men ved du ikke hvor du skal starte? Så læs med her, hvor du får 6 gode råd til at lægge din kost om på en nem og overskuelig måde, der passer til din egen livsstil.

Det kan være svært at navigere i, hvordan man på rette vis ændrer i sin kost og måske lægger sin kost helt om. 

Kostvaner er svære at ændre, da vores krop er vant til at få en masse ting, som vi måske kommer til at savne. 

For at gøre det let og overskueligt at lave en kostomlægning, så har vi lavet en guide til, hvordan du kan gribe det an og få en sundere livsstil. 

Kostomlægning: 6 tips til at lægge din kost om 

For at gøre det overskueligt at holde din kostomlægning, så har vi samlet 6 tips, som du kan gøre brug af, når du ønsker at omlægge din kost.

1. Husk morgenmad i din kostomlægning

Det kan ikke siges nok: Spis altid morgenmad ... og husk proteiner til frokost. Det holder styr på blodsukkeret, så du ikke bliver eftermiddagstræt. Så skip ikke dette måltid.

2. Bevæg dig i din kostomlægning

Motion sænker sukkerlysten - så det er værd at prioritere lige fra starten. Samtidig får du måske dine tanker væk på slik og søde sager.

3. Pas på de søde sager i kostomlægningen

Når lækkersulten melder sig, så drik et stort glas vand, før du spiser sukkerholdige produkter. Det kan tage trangen. Eller forsøg dig med noget frugt eller et sundere alternativ.   

Hvad er kostomlægning?

Kostomlægning handler ikke kun om, hvad du indtager, og hvad du spiser af mad. Det drejer sig også om mængden af mad, som du indtager, hvordan du sammensætter sin mad og ikke mindst, hvornår du spiser. 

4. Tænk forud i kostomlægningen

Hvis du skal ud, så sørg altid for at have et sundt alternativ med. På den måde føler du ikke, at du går glip af noget, når de andre spiser is og chokolade. Det er altid farligt, at være sulten, når man er på farten.

Prøv f.eks. med knækbrød med hytteost, frugt eller en håndfuld mandler.

slik

5. Væk med fristelserne

Ryd hjemmet og skabet på arbejdet for de farlige, usunde fristelser - jo mindre indenfor rækkevidde, jo større chance er der for, at du ikke falder i. 

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

6. Slut med tom mave i kostomlægningen

Køb aldrig ind på tom mave; det øger risikoen for at købe al det, der ikke er godt for dig og din sundere livsstil. 

Sørg for at lave en indkøbsliste og hold dig til denne, så du ikke bliver draget af tilbud og søde sager.