Træning af inderlår
Træning og kost

Få pæne lår og balder med én øvelse

1. december 2021
af Redaktionen
Udgivet første gang 13. maj 2013. Foto: Shutterstock
Træning af inderlår kan være en god måde at styrke dine ben. Her får du en inderlår øvelse, der ikke bare giver dig stærke og flotte ben, men som også styrker dine baldemuskler.

Har du også altid drømt om et par veltrænede ben? Men har du endnu ikke knækket koden til, hvordan du kommer i gang med at træne dem?

Så frygt ej, for her får du nemlig en simpel øvelse til træning af inderlår, der ikke bare styrker dine lår, men som også styrker musklerne i dine balder.

Så er dine lårmuskler gået hen og blevet for slappe, så kan du vælge enten at acceptere situationen eller styrketræne dine lår med disse inderlår øvelser. 

Træning af inderlår: Sumo squat

– Øvelsen her, der kaldes sumo squat, træner muskelgrupperne i dine balder, forside og bagside af lår, indersiden af lårene samt lægmusklerne, forklarer Hanna Tómasdóttoir, der er uddannet osteopat.

Hun forklarer her, hvordan du laver den såkaldte sumo squat så du kan få pæne lår og balder.

Inderlår øvelser: Sådan laver du sumo squat 

1: Stå ret bredt, lidt bredere end din skulderbredde, med fødderne drejet let udad.

2: Saml skulderbladene, spænd op i mavemusklerne og bækkenbunden og hold ryggen rank, samtidig med at du kigger frem.

3: Bøj langsomt ned, og strut godt bagud med numsen. Husk, at knæene SKAL følge retningen af dine fødder nogenlunde have retning mod tå nr. to, og bøj derfor lidt ud mod siderne, indtil du har ca. 90 graders bøjning i begge knæ.

Hvis du kan, må du godt bøje så langt ned, at dine lår står nogenlunde i vandret position.

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

4: Stræk knæene langsomt ud igen. Gentag 10-20 gange og lav gerne 3 sæt.

Hvis du træner styrketræning i forvejen og har styr på teknikken, kan du bruge en vægtstang eller en kettlebell for at gøre øvelsen mere effektiv.