Træning og kost

Træningsprogram til hjemme træning

af Slankedoktor.dk 23. august 2012
Det behøver ikke være en dyr eller kedsommelig fornøjelse at træne - her får du et trænings program med trænings øvelser du selv kan sætte sammen til den perfekte hjemme trænings dag.

Du synes måske at fitnessabonnementet er for dyrt, og at løbeture er for tidskrævende. Undskyldninger er der nok af. Men der findes utallige andre måder at få motion på. Vi har listet ti trænings øvelser, som både er nemme og gratis og et godt og overskueligt trænings program til hjemme træning. Se galleriet med øvelser til hjemme træning her

Trænings øvelser 1: Sprællemand.

Det kræver ikke et bestemt sted eller en bestemt maskine. Du kan gøre det hvor som helst. Du skal blot tænke på, at få benene så langt ud til siden som muligt, mens du bevæger dine arme op i vejret. Det er super konditionstræning, og man får hurtigt sved på panden. Hvis du f.eks. cykler hjem fra arbejde, kan du som opvarmning lave sprællemandsøvelser før du sætter dig op på cyklen og kører hjem. Vi drømmer alle om den fine hvepse talje - Få guiden til hvordan du bedst træner taljen frem her Armhoops giver dig smukke trænede arme - kan købes i Q shoppenTrænings øvelser 2: Armstrækninger.

Det er sundt, godt (men også hårdt) at styrke brystmuskulaturen og armene. Ligesom sprællemandsøvelser kan du lave armstrækninger hvor som helst, når som helst. Du løfter dig op fra gulvet med armene, og prøver så vidt muligt at holde hele kroppen strakt (altså ikke noget med at strutte med numsen eller bøje i hofterne). Er dette for svært kan du med fordel støtte med dine knæ, hvilket kan gøre det lettere at udføre øvelsen korrekt, så længe man er nybegynder.

Trænings øvelser 3: Crunch Situps.

Er du først blevet en haj til armstrækninger eller ønsker du blot at træne endnu flere muskelgrupper på en gang, når det nu alligevel er hårdt, så er crunch situps helt perfekt. Her løfter man både arme og ben samtidig, imens man ligger på maven. Den kan som de andre to øvelser udføres hvor som helst.

Trænings øvelser 4: Let vægtløftning.

Man behøver ikke vægte som i fitnesscenteret for at kunne udføre styrketræning. Man kan f.eks. bruge en flaske vand, en pose mel eller ris, eller hvad man lige har i skabene som passer til den ønskede vægt. Man kan med disse lave styrketræning for armmuskulaturen. Få de bedste redskaber til at starte hjemme træningen idag, og kig forbi Q shoppen der byder på alt fra trænings elastikker, til pilates bolde og armhoops

Du forbrænder 200 kalorier på...

* At løbe 4km på en halv time * 1,5 times minigolf * 20 minutters sjipning i moderat tempo * 30 minutters dans * 40 minutters badminton * 50 minutters trampolinhop * 25 minutters rulleskøjteløb * 45 minutters cykling * At svømme 1km på en halv time Tab 10 kilo på 12 uger med Q slank idag

Trænings øvelser 5: Dans.

Er du en af dem der skal have musik i ørerne for at bevæge dig, så skal du da bare sætte din yndlingssang på og slå dig løs. Det får både pulsen op og du bliver sikkert også i bedre humør, eftersom det er dig der vælger trinene og sangene. Man behøver altså ikke at have det 'rigtige' løbetøj eller være medlem i et fitnesscenter for at få motion.

 

Trænings øvelser 6: Step.

Man behøver ikke step-maskiner eller stepskamler for at få det maksimale ud af step. Men kan blot bruge trappetrin i opgangen eller trapperne i huset. Sæt f.eks. noget musik på der passer i dit tempo, og tag så nogle ture op og ned af trapperne.

Trænings øvelser 7: Benløft.

Med denne øvelser strammer du virkelig ballerne op. Læg dig ned på ryggen med benene i vejret - løft dem så skiftevis op og ned. Er øvelsen for hård kan du bøje benene en smule. Hvi man gerne vil have lidt vægt med i øvelsen, kan man tage en bog el. lign. og holde mellem benene mens man laver øvelsen.

Trænings øvelser 8: Gå en tur.

At gå er selvfølgelig lidt mere tidskrævende, men til gengæld er det også en god måde at få klaret tankerne. I stedet for at sætte dig foran fjernsynet når du kommer hjem, så gå i stedet en tur.

Trænings øvelser 9: Knæbøjninger.

Medicinbold er en træningsbold som bruges til styrketræning

Denne øvelse er meget effektiv for træning af baller og lår. Man går ned i knæ til bagdelen er parallelt med knæene. Det er vigtigt at holde ryggen ret under hele øvelsen, og sørge for, at knæskallerne ikke kommer udover fødderne. Er det for hårdt, kan man rejse sig gentagende fra en stol. Så længe man laver øvelsen mange gange, vil det have en effekt.

Trænings øvelser 10: Løb på stedet.

En løbetur udenfor er godt for konditionen. Men har man ikke mulighed eller tid til det, kan man løbe på stedet, f.eks. foran nyhedsudsendelsen i fjernsynet om aftenen.

Læs også: Få en demostration på hvordan du kommer af med mormorarme og får veltrænede arme med armhoops