Mad

Let og lækkert

af Louisa Lorang 9. oktober 2009
MANDAGGULERODSSUPPE3 gulerødder1 løg, hakketolie til stegning2 fed hvidløg, hakket1 spsk. revet ingefær1 spsk. stærk karry1 dl hvidvin8 dl

MANDAGGULERODSSUPPE3 gulerødder1 løg, hakketolie til stegning2 fed hvidløg, hakket1 spsk. revet ingefær1 spsk. stærk karry1 dl hvidvin8 dl vandsaltdrænet yoghurt 10 %2 spsk. ristede græskarkerner1 spsk. ingefær i strimlerTILBEHØR:limebådegroft brødSkræl og riv gulerødderne, og sautér dem sammen med løget i lidt olie i en varm gryde. Kom hvidløg, ingefær og karry i, og lad det hele varme godt igennem, uden at det tager farve. Tilsæt hvidvin og vand, og kog suppen under låg i 20 minutter. Tag den af varmen, og blend den med stavblender. Smag til med salt, og servér straks med yoghurt, græskarkerner og ingefær på toppen. Giv limebåde og groft brød til. 

TIRSDAG

SPAGHETTI MED MUSLINGER200 g spaghettisaltENDVIDERE:1 kg linemuslinger (blåmuslinger)1 smule olie½ fennikel i små terninger1 gulerod i små terninger1 lille løg, finthakket2 fed hvidløg, hakket1 dl hvidvin1 dl vand1 lille bundt bredbladet persille, hakket1 spsk. koldt smørrevet parmesanKog spaghettien i rigeligt vand med salt. Rens muslingerne, og kassér dem, der ikke lukker sig, når du banker dem let mod bordet. Kom dem i en varm stor gryde med lidt olie. Kom fennikel, gulerod, løg og hvidløg ved, og lad det stege lidt, dog uden at det tager farve. Hæld hvidvin og vand på, og sæt låg på gryden. Lad muslingerne dampe i ca. 5 minutter - ryst dem gerne en gang undervejs.Dræn vandet fra spaghettien, og kom den ned til muslingerne. Tilsæt persille og smør, og tag gryden af varmen.Servér straks med masser af parmesan. Kassér muslinger, der ikke har åbnet sig under tilberedningen.

 

ONSDAG

FRIKADELLER MED SAUTERET GRØNT400 g hakket svinekød2 tsk. saltpeber1 knsp. st. allehåndefintrevet skal af 1 økocitron½ dl havregryn½ dl mælk1 ægolie til stegningENDVIDERE:4 gulerødder i skiver½ fennikel i skiverolie til stegning2 fed hvidløg i tynde skiver1 spsk. smørsalt og peber1 lille bundt estragon, plukketTILBEHØR:400 g ristede kartoflerRør svinekødet med salt, peber, allehånde, citronskal, havregryn og mælk. Rør, til farsen har samlet sig. Tilsæt ægget, og rør igen. Form farsen til frikadeller, og steg dem i lidt olie på en varm pande, til de er gyldne og gennemstegte.Sautér imens gulerødder og fennikel i lidt olie i en varm pande. De skal ikke tage farve. Kom hvidløget ved, og lad det få varmen. Tilsæt smørret, og smag til med salt og peber. Tag panden af varmen, og krydr med estragon.Servér frikadellerne med grøntsager og ristede kartofler.

 

TORSDAG

PASTRAMISANDWICH MED AGURKERELISH1 agurk, revet1 lille løg, finthakket2 tsk. salt½ dl hvidvinseddike½ dl sukker1 tsk. majsstivelse + 1 spsk. hvidvinseddikeENDVIDERE:2 grove sandwichboller100 g blandet salat75 g cheddar100 g pastramisalt og peberKom agurk og løg i en sigte, og drys med salt. Lad det dryppe af i 30 minutter. Kog eddiken op med sukkeret, og lad det simre i 2 minutter, eller til sukkeret er smeltet. Klem så meget væde som muligt af agurk og løg, og kom dem i eddikelagen. Lad det simre i 2-3 minutter. Rør majsstivelsen med eddiken, og kom det i gryden. Lad det hele koge under omrøring i 1 minut. Lad relishen køle helt af i køleskab.Flæk bollerne, og fyld salat, ost, pastrami og relish i. Krydr med salt og peber, og servér straks.

 

FREDAG

LAMMEGRYDE MED QUINOA500 g lammekød i terninger (gerne fra kølle)olie til stegning1 løg, hakket2 fed hvidløg, hakket2 spsk. hakket ingefær½ tsk. st. kardemomme1 tsk. st. koriander1 tsk. st. spidskommen2 tsk. gurkemeje4 tomater, hakkede3 dl vand100 g drænet yoghurt 10 %1 lille bundt koriander, hakketTILBEHØR:kogt quinoaBrun lammekødet i olie i en varm gryde. Tilsæt løg, hvidløg, ingefær, kardemomme, koriander, spidskommen og gurkemeje. Lad det hele varme igennem, og kom tomater og vand på. Lad det simre i 1 time under låg. Tilsæt yoghurt, og lad det simre i yderligere 20 minutter uden låg. Smag til med salt undervejs.Servér med drys af koriander, og quinoa til.

Alle opskrifter er til 2 personer

INDKØBSLISTEFRUGT OG GRØNT:1 limefrugt1 økocitron1 knold ingefær100 g blandet salat1 lille bundt bredbladet persille1 lille bundt estragon1 lille bundt koriander1 agurk4 tomater1 fennikel8 gulerødder400 g kartofler

KOLONIALVARER:græskarkernergroft brød2 grove sandwichbollerspaghettiKØL OG FRYS:drænet yoghurt 10 %cheddar100 g pastrami400 g hakket svinekød500 g lammekød (gerne fra kølle)

KØB HOS FISKEHANDLEREN TIRSDAG:1 kg linemuslinger (blåmuslinger)

TJEK DESUDEN AT DU HAR:stegeoliehvidvinseddikesaltpebersukkerkarrystødt allehåndestødt kardemommestødt korianderstødt spidskommenstødt gurkemeje4 løg8 fed hvidløghavregrynmajsstivelsequinoa (køb dem i helsekostforretninger eller Irma)hvidvinsmørparmesanmælk1 æg

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.