Mad

Hurtigt og nemt til to

af Louisa Lorang 8. januar 2010
Foto: Anders Schønnemann
Nemme og overskuelige hverdagsretter

MANDAGHAKKEBØFFER MED PEBERRODSRØDBEDER½ kg små rødbedersalt150 g drænet yoghurt 10 %2 tsk. dijonsennepmasser af revet peberrodsaltlidt citronsaftENDVIDERE:400 g magert, hakket oksekødolie til stegningsalt og peber100 g rucola50 g valnødderlidt ekstrajomfruolivenolielidt citronsaftsalt og peberKog rødbederne i saltet vand i ca. 25 minutter, eller til de er møre. Smut skindet af dem, skær enderne af, og skær dem i grove både. Rør yoghurt med sennep, og smag til med peberrod, salt og citron. Vend de lune rødbeder i cremen. Form imens farsen til 4 små, tykke bøffer, og steg dem i lidt olie på en varm pande, til de er gennemstegte. Krydr med salt og peber. Vend salaten med valnødder, olie, citron, salt og peber, og anret bøfferne med lune rødbeder og salat. Servér straks.

TIRSDAGLAMMESPYD MED KIKÆRTER I TOMATSAUCE400 g hakket lamsalt og peber1 lille bundt bredbladetpersille, finthakket2 fed hvidløg, hakkede1 spsk. mel1 ægspydENDVIDERE:1 løg i både2 fed hvidløg i tynde skiver1 spsk. smør til stegninglidt olie til stegning1 spsk. hakket ingefær1 spsk. garam masala1 tsk. stødt spidskommen1 dåse hakkede tomater(400 ml)lidt cayennepebersalt1 dåse kikærter (220 g)1 spsk. ingefær i tyndestrimlerlidt koriander, groftplukketTILBEHØR:naanbrødmangochutneyRør lam med salt, peber, persille, hvidløg, mel og æg, og form farsen til aflange "pølser". Steg dem i en forvarmet ovn ved 220°, til de er gennemstegte. Det tager ca. 15 minutter. Sæt dem på spyd. Sautér imens løg og hvidløg i smør og olie i en varm gryde. Kom ingefær, garam masala, spidskommen og tomater i. Lad det simre i 5 minutter. Smag til med cayennepeberog salt. Dræn vandet fra kikærterne, og skyl dem grundigt i koldt vand. Kom kikærterne i tomatsaucen, og lad det hele simre i yderligere 5 minutter. Servér straks med et drys ingefærog koriander. Giv naan og mangochutney til.

ONSDAGOLD-SCHOOL PASTASALAT 150 g grove pennesalt1½ spsk. ekstrajomfruolivenolie1 spsk. balsamicosalt og peber½ dl kapers100 g sorte oliven75 g semitørrede tomater(gerne fra Agromonte)100 g rucola1 rødløg i tynde skiver80 g parmaellerkogt røget skinkeKog pastaen i rigeligt, letsaltet vand. Dræn vandet fra pastaen, og vend den med olie, eddike, salt, peber, kapers, oliven, tomater, rucola og løg. Anret salaten med skinke på toppen, og servér den lun eller kold.

TORSDAGSPICY FISKEFRIKADELLER MED CHILIDIP250 g finthakket lyssejsalt1 tsk. rød karry½ bundt koriander, hakketskal af 1 økologisk lime1 æg1 spsk. sesamfrøolie til stegningENDVIDERE:3 spsk. risvineddikesaft af 1 økologisk lime1 spsk. fiskesauce1 spsk. sukker1 fed hvidløg, hakket1 rød chili, hakket(med eller uden kerner)TILBEHØR:½ dl hakkede peanutslidt plukket korianderkogte ris, gerne grove200 g kinaradise, i julienne eller revet2 gulerødder, i julienne eller revnelidt limesaftlimebådeRør lyssejen med salt, rød karry, koriander, limeskal, æg og sesam, og form små frikadeller med en ske. Du får ca. 10 stk. i alt, og de må gerne være lidt flade i det. Steg dem i olie, til de er gennemstegte, og lad dem dryppe af på køkkenrulle. Rør eddike med limesaft, fiskesauce, sukker, hvidløg og chili. Anret fiskefrikadellerne med peanuts og koriander, og servér straks med varme ris og grøntsager dryppet med lidt limesaft og drysset med koriander. Giv chilisauce og limebåde til.

FREDAGSALAT MED KYLLING OG SOJAMANDLER30 minutter2 kyllingebryster,gerne med skindolie til stegningsaltENDVIDERE:100 g mandler2 spsk. soja2 spsk. flydende honning150 g kinaradise i tynde skiver100 g blandet salatlidt limesaftlidt ekstrajomfruolivenoliesalt2 avokadoer i skiverevt. groft brødSteg kyllingen i olie på en varm pande, til den er gylden og gennemstegt. Krydr med salt. Vend mandlerne med soja og honning, læg dem på bagepapir på en bageplade, og rist dem i ovnen ved 180° i ca. 12- 14 minutter, til de er sprøde. Hold øje med dem, og vend rundt i dem ofte. Lad dem køle helt af. Vend kinaradise og salat med lime, olie og salt, og anret salatenmed skiver af avokado og sojaristede mandler. Servér straks med skiver af kylling. Giv evt. groft brød til.Alle opskrifter er til to personerINDKØBSLISTEFRUGT OG GRØNT:1 citron3 økologiske lime1 rød chili2 avokadoer1 lille knold ingefær1 lille bundt bredbladet persille1 bundt koriander200 g rucola100 g blandet salatet stykke peberrod½ kg små rødbeder1 kinaradise2 gulerødderKOLONIALVARER:1 dåse hakkede tomater (400 ml)1 dåse kikærter (220 g drænet vægt)mangochutneygrove pennekapersolivensemitørrede tomater (gerne fra Agromonte)valnødderpeanutsmandlernaanbrødevt. groft brød til fredagKØL OG FRYS:150 g drænet yoghurt (10 %)80 g parmaskinke2 kyllingebryster, gerne med skind400 g magert, hakket oksekød400 g hakket lamKØB HOS FISKEHANDLEREN TORSDAG:250 g finthakket lyssejTJEK DESUDEN AT DU HAR:ekstrajomfruolivenoliestegeolierisvineddikebalsamicosaltpebersukkergaram masalastødt spidskommencayennepeber1 løg5 fed hvidløg1 rødløgflydende honningdijonsenneprød karryfiskesaucesojasesamris, gerne grovemel2 ægsmørspyd