Brød

Hvide hveder med kardemomme og rosiner

af Lone Kjær 9. oktober 2008
TID: Ca. 20 min. plus hæve- og bagetid12 stk.Traditionelt spises hveder dagen før St. Bededag. De hveder, vi køber hos bageren, er ikke andet end luft

TID: Ca. 20 min. plus hæve- og bagetid12 stk.Traditionelt spises hveder dagen før St. Bededag. De hveder, vi køber hos bageren, er ikke andet end luft og kedelige kalorier, så derfor bager jeg hvederne selv. De både smager og mætter bedre.1 dl mælk2 dl græsk yoghurt 0,1%50 g gær1 spsk brun farin1 tsk salt2 tsk stødt kardemomme50 g rosiner250 g groft hvidt hvedemel (kan erstattes af grahamsmel)Ca. 250 g hvedemel1 æg til pensling1. Lun mælken til fingervarmt og hæld den i en skål sammen med yoghurt. Opløs ­gæren heri.2. Tilsæt brun farin, salt, kardemomme og rosiner. Rør først hvid hvede og dernæst hvedemel i dejen. Ælt dejen, til den er glat og smidig.3. Del dejen i 12 stykker og tril dem til ­aflange boller. Sæt bollerne i et fad (ca. 20 x 30 cm) foret med bagepapir. De skal stå tæt, men ikke røre hinanden, da de ­hæver og efterfølgende bages sammen. Lad bollerne hæve tildækket et lunt sted i 1 time.4. Pensl bollerne med æg, og bag dem ved 200 grader i ca. 20 min. Ved servering skæres hvederne over og ristes sprøde i ovnen.TIP: Hvid hvede består af usigtet formalet hvedemel med alle skaldele og kim. Melet er et fuldkornshvedemel, som er lyst i farven, men alligevel indeholder alle kornets fibre, vitaminer og mineraler. Hvid ­hvede indeholder tre gange så mange kost­fibre som almindeligt ­hvedemel. Groft hvidt hvedemel fås økologisk fra bageriet Aurion og kan købes i velassorterede supermarkeder og i helsekostforretninger.Energi pr. stk: 170 kcal. Fordelt på:protein 13%, kulhydrat 81%, fedt 6%