Aftensmad

Pizza

af Opskrift og 24. januar 2014
foto: Helle Thaysen, redigeret af redaktionen
Pizza på den sunde mådeDet skal du bruge til en pizza i bradepande: Bund:Tip til serveringServer pizzaen som den er med lidt af det hele på en

Pizza på den sunde mådeDet skal du bruge til en pizza i bradepande: Bund:

Tip til servering

Server pizzaen som den er med lidt af det hele på en "fastfood dag", eller med et glas friskpresset juice til. Resterne smager skønt i madpakken eller til snack til små eller store sultne sjæle.

2 spsk. Husk (loppefrøskaller)3 dl. Fingerlunkent vandLidt urtesalt1 sjat olivenolie1 skvat honning2 tsk. Bagepulver150 gr. Boghvedemel - evt. blandet med quinoamel (der giver sprødhed)150 gr. havregryn eller hirseflagerLidt øko tomatketchup eller -puré til at smøre bunden medTopping - gerne fordelt i "stationer" eller "årstider", så der er lidt til enhver smag:Forslag til lag 1 - direkte på den afkølede bund, fordelt i "stationer" eller "årstider": 1 rest kødsovs eller anden rest kød fra middagsbordet skåret i skiver, frosne rejer, skiver af en god spegepølse, skiver af en god skinke.Forslag til lag 2 - Ovenpå "kødlaget":Spinat, rucola eller andet grønt, en masse pebefrugter i rød, gul, grøn, orange skåret i mundrette bidder, revne gulerødder, cocktailtomater skåret i halve.Lag 3 - on top of everything, eller prikken over i'et:Godt med parmesan, eller anden fast ost.Sådan laver du pizza i bradepande:1. Tænd ovnen på 175 gr. Og gør en bageplade klar med bagepapir.2. Rør vand, HUSK og salt godt sammen - gerne med røremaskine.3. Tilsæt olie og honning og herefter bagepulver, mel og gryn og rør godt.4. Tril dejen ud på bagepapiret fra ende til anden, eller lav alternativt 4-6 små runde pizzaer til hver deres fyld.5. Forbag bunden i 15 min., og forberede fyldet imens.6. Fordel fyldet og bag pizzaen i 30-35 min. på 175 gr. Opskriften er udviklet af sundindefra.dk.