https://imgix.femina.dk/media/websites/mama/boernefamillie/2015/maj/filur612.jpg
Familieliv

Filur, Frost og dyrekort - klager forældre for meget?

4. maj 2015
af Anne Romanelli
Foto: Facebook
Filur-is med forvrængede ansigter. For mange mennesker ved Frost-arrangement. Og dyrekort, der er svære at skaffe hele samlingen af. Forældre har været på barrikaderne på det seneste – men har de ret, eller skal de lige klappe hesten lidt? Se familieeksperts mening her.


Mest læste artikler på MAMA.dk

Psykolog: Skældud skader - gør dette i stedet! 16 babytegn der styrker dit barns sprog De sjoveste mor-citater

Utilfredse forældre har fyldt meget i medierne den seneste tid, hvor især tre situationer har fået dem til tasterne eller til på anden vis at udtrykke deres forargelse:

• I marts klagede en mor fra Næstved til isproducenten Frisko, fordi ansigtet på den såkaldte Filur-is ofte er udsmattet og altså ikke ligner dét på indpakningen. Det er til stor skuffelse for hendes spændte 4-årige datter, lød det bl.a. i klagen.

• Til Disneys gratis 'Frost'-arrangement i centrum af København sidste weekend var der dukket langt flere børnefamilier op, end man havde forventet, og det betød, at mange ikke kunne se og høre sangerne på scenen.

• I Føtex, Bilka eller Salling kan man for tiden samle de såkaldte dyrekort, når man køber for et bestemt beløb, men vrede forældre har nu klaget til forbrugerombudsmanden, da det i deres øjne er for svært at skaffe alle kortene til den tilhørende samlemappe.

'Jeg er heldigvis ikke så nem at presse'

Men er ovenstående reaktioner forståelige og i orden? Eller går forældrene for vidt?

Familieekspert Charlotte Højlund er ikke i tvivl: Forældrene bør klappe hesten, og lære deres børn, at man ikke kan få alt!

go.tv2.dk har hun bl.a. følgende kommentar til dyrekortene:

- Sidste gang det var fremme, havde jeg også børn, der prøvede at presse mig til at ændre indkøbsvaner, så vores dagligvarer skulle købes i disse butikker i stedet for de sædvanlige lavprissteder som Fakta, Netto og Lidl. Fordi man så kunne få kort. Men jeg er heldigvis ikke så nem at presse. Eller også har jeg bare ikke råd til det. For jeg har ikke råd til at lade mit husholdningsbudget stige med flere hundrede procent, alene for at mine børn skal kunne samle på papkort. Så hvad gjorde mine børn? De accepterede, at jeg sagde til dem, at sådan blev det ikke, og så fik de overskudskort fra andre børn, der havde en masse dubletter. Det blev aldrig til en fyldt samlemappe, men det var det, de kunne få, og det var de faktisk rimelige tilfredse med.

'Skuffelser er en del af livet'

Charlotte Højlund kan godt forstå, at det kan give ærgrelser, hvis man gang på gang ender med de samme dyrekort. Men hun mener samtidig, at det er at gå for vidt, når man ligefrem klager til forbrugerombudsmanden.

- Havde jeg som nogle forældre foretaget alle mine dagligvareindkøb i et af disse varehuse og lagt helt op til 32.000 kroner på mælk, smør og leverpostej for at få 320 styks papkort til mine børn, ville jeg også være rigtig skuffet og ærgerlig over, at det endnu ikke var lykkedes at få dem alle sammen. Når det er sagt, ville jeg så være så skuffet og ærgerlig, at jeg valgte at skrive under på en klage til forbrugerombudsmanden? Næppe. (…) Ærgrelser, skuffelser og ting, der ikke helt går som forventet, er en del af livet. Som voksen og som barn. Måske vi skal blive lidt bedre til selv at tackle den side, så vi også kan lære vores børn det, foreslår hun.

Mig-mig-mig-kultur

Det er dog ikke kun forældre, familieeksperten er ude efter. Hun opfordrer alle til at holde lidt igen med brokkeriet og gøre op med den 'ragen-til-sig'-mentalitet, der lader til at vinde frem.

- Det er bare ikke kun forældrene, den er gal med. Det er hele vores mig-mig-mig-kultur. For alle andre kan også finde ud af at brokke sig, hvis de ikke lige får det, de gerne vil have. Får lige præcis det, de peger på. Bare tænk på Kählers vase-gate og den shitstorm, det startede mod det danske keramikmærke. Hold nu op, hvor blev folk sure, når det ikke lige lykkedes dem at få fat i en af de - ærligt indrømmede meget flotte, men også begrænset udbudte - jubilæumsvaser med guldstriber. Også her havde man helt forregnet sig på, hvor stor interessen ville være, ligesom Disney gjorde med deres Frost-show. Eller måske havde ingen af parterne forregnet sig? Måske var det bare kold og kynisk forretning og en skidegod strategi. For mon ikke der er røget et par ekstra Kähler-vaser ind i de små hjem enten i mindre størrelse eller anden farve?, spørger hun.

Læs også