Gravid

Sådan spiser du sundt, når du er gravid

Følg disse 8 kostråd for at sikre, at både du og dit barn får en nærende kost.

Når du er gravid er det vigtigt, at du er opmærksom på din kost. Det er til fordel for både dig og dit spædbarn.

Følg disse 8 kostråd for at sikre, at både du og dit barn får en nærende kost.

  • Spis 6 stykker frugt og grønt om dagen
  • Spis fisk flere gange om ugen
  • Spis kartofler, groft brød, ris og pasta hver dag
  • Spar på sukker - især fra sodavand, slik og kage
  • Skær ned på fedtet - især fra mejeriprodukter og kød
  • Spis en varieret kost
  • Sluk din tørst med vand
  • Vær fysisk aktiv mindst 30 min. om dagen

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide supplerer deres kost med:

  • Et dagligt tilskud på 10 mcg D-vitamin under hele graviditeten
  • Et dagligt tilskud af 400 mcg folsyre i form af en folsyretablet eller en multivitamin-tablet, fra planlægningen af graviditeten til og med 3 måneder henne i graviditeten.
  • Et dagligt tilskud på 40 - 50 mg jern fra 10. graviditetsuge og resten af graviditeten
  • ½ liter mælkeprodukt om dagen eller et dagligt tilskud kalk på 500 mg gennem hele graviditeten.
Læs mere om: