Aftensmad

Mad til 2 dage - Kylling

16. januar 2014
af Mette Mølbak
foto og opskrifter er fra bogen 'Mad til 2 dage'. Redigeret af redaktionen
Med opskrifter, lidt ekstra ingredienser og krydderier kan du nemt genbruge gårsdagens rester til et nyt nemt måltid. På den måde sparer du tid og penge og undgår unødvendig madspild. Mama.dk giver dig seks lækre opskrifter.

Dag 1: Citronkylling på bund af rodfrugter Det skal du bruge  

Cirka-stegetid for kylling

1,3 kg cirka 50-55 minutter 1,6 kg cirka 55-60 minutter 2 kg cirka 65-70 minutter

1 stor kylling, gerne økologisk, cirka 1,6 kg Salt og peber 2 citroner, økologiske 800 g blandede rodfrugter, f.eks. rødbeder, Pastinak og gulerødder Dressing 1 god håndfuld persille Reven skal af 1 citron, økologisk 1 fed hvidløg Tilbehør 8 dl hvedekerner eller 1,5 kg nye kartofler Sådan gør du Rens kyllingen, og krydr den ind- og udvendigt med salt og peber. Vask og skær citronerne i mindre både, og fyld dem i kyllingen. Har du nogle krydderurter stående, kan de med fordele ryge med. Luk eventuelt kyllingen med en kødnål. Rens og skræl alle rodfrugter. Skær dem i stykker på cirka 2 x 2 cm, og kom dem i en bradepande. Varm ovnen op til 200 grader. Læg kyllingen på en rist, og placer den oven på bradepanden i midten af ovnen. Giv kyllingen en halv time med brystet oppe, vend den, og giv den 35 minutter med brystet nede. Kyllingen er færdig, når kødsaften er klar. Kog imens hvedekernerne efter pakkens anvisning. Tag halvdelen af de færdigkogte kerner fra til næste dag. Det samme gælder, hvis du serverer kartofler til. Tag kyllingen ud af ovnen, og lad den hvile et par minutter, før du skærer den ud. Parter kyllingen, skær brysterne fra, og gem dem til næste dag. Hak persille og hvidløgsfed fint, og bland det med den revne citronskal. Drys blandingen over de bagte rodfrugter. Server kyllingen med rodfrugter og hvedekerner eller kartofler. Tag eventuelt kødet fra til næste dag før servering. Klik ind i galleriet nedenfor og se de lækre retter - find også opskrifter med nakkekam og laks til to dage Dag 2: Salat med kylling, rød grape, valnødder og avocado Det skal du bruge  

Tip

Vil du have en mere fyldig salat, kan du erstatte salaten med spidskål skåret i fine strimler. Salaten kan også suppleres med æg eller kidneybønner, hvis den skal mætte mere eller række til flere personer.

2 kyllingebryster og andet overskud af kyllingekødet 2 bakker blandede salater, f.eks. Napolitana hvedekerner eller kogte nye kartofler fra dagen før 2 avocadoer 1-2 røde grape, afhængigt af størrelsen 2 dl valnødder Vinaigrette 5 spsk. olivenolie 2 spsk. æblecidereddike 1 tsk. grovkornet sennep 1 tsk. sirup eller honning Salt og peber Tilbehør Lækkert surdejsbrød Sådan gør du Pluk kyllingekødet i fine strimler, og kom det i en skål. Skyl salaten og tilsæt. Skær kartoflerne i skiver, og kom dem i skålen eller tilsæt hvedekerner. Skræl avocadoer og grape, skær dem i skiver, og bland det hele sammen. Rør dressingen sammen, og kom den over salaten. Hak valnødderne groft, og drys dem over salaten. Server eventuelt med et godt surdejsbrød til. Er du usikker på, om hele salaten bliver spist, kan du undlade at hælde dressing over salaten i skålen og i stedet lade hver især komme dressing på deres portion. Så kan resten af salaten gemmes til næste dags frokost uden at blive slasket og kedelig. Flere opskrifter De lækre opskrifter stammer fra bogen 'Mad til 2 dage', hvori Mette Mølbak kommer med masser af gode idéer til, hvordan du kan planlægge mad til to dage med få ingredienser og ingen madspild - og helt uden at der går kedelig rest-mad i den. 250 kr. Politikens Forlag. Se også opskrifter på andre familiefavoritter - prøv for eksempel Spaghetti Carbonara Find alle Mamas madplaner her