Sundhed

Mælk er ikke nok: Sådan styrker du dit barns knogler

Af Redaktionen 16. november 2015
Tror du, at du sikrer dit barn stærke knogler blot ved at sørge for, at det får nok kalk og komælk? Så venter der dig lidt af en overraskelse!
Følgende indlæg er skrevet af Rose Maimonide, forfatter til bogen 'Dit sunde barn - sådan!':   Det er en forældet myte, at de stærke knogler i er hus, bare man serverer riiiigeligt med komælk for sit barn hver dag.   En gruppe forskere har gennempløjet de eksisterende undersøgelser om komælks indflydelse på stærke knogler. Konklusion er klar: Der er ikke belæg for, at indtag af komælksprodukter giver stærkere knogler.    I de lande, hvor folk indtager de største mængder mælkeprodukter, har man faktisk den højeste forekomst af knogleskørhed. Sådan er det f.eks. i Danmark. Til gengæld er der ikke mange skøre knogler at komme efter i lande som Kina, Indien og Thailand, hvor man ikke er til komælk.    Stærke knogler handler nemlig om meget mere end calcium (kalk). Med denne miniguide bliver du godt klædt på til at give dit barn stærke knogler hele livet. Anbefalingerne gælder til børn 1-12 år.    Sådan bygges stærke knogler   Mange tror, at vejen til stærke knogler kun handler om kalk (calcium), men flere andre byggesten er mindst lige så vigtige.   Nogle forskere mener, at motion er en vigtigere faktor for stærke knogler end komælk. Det er i øvrigt uvist, hvor meget kalk børn og voksne egentlig kan optage fra mælk.    Man får stærke knogler af:   * Calcium * D-vitamin (kost, kosttilskud og sollys) * K2-vitamin (grønne grøntsager og kosttilskud)  * Lavt/ingen indtag af sukker * Magnesium * Sund livsstil * Vægtbærende motion, især i præpuberteten    Husk D-vitamin om vinteren   Det er nærmest umuligt at få nok D-vitamin fra solen og kosten! I Danmark kan huden kun danne D-vitamin fra april til september. Derfor er det en rigtig god idé med tilskud af D-vitamin til hele familien, særligt i vinterhalvåret.    Jeg anbefaler f.eks. D-Pearls 20 mcg fra Pharma Nord. Det er små olivenoliekapsler, hvilket er smart, da D-vitamin er fedtopløseligt.   Førende danske speciallæger i knogleskørhed udtaler, at børn har brug for cirka dobbelt så meget D-vitamin i forhold til deres vægt sammenlignet med voksne. Nyere international forskning anbefaler et dagligt tilskud pa 20-25 mcg til børn.    Magnesium – det oversete mineral    Magnesium er lige så nødvendigt for knoglebygningen som calcium. Mineralet er afgørende for den måde, cellemembranerne lader de andre mineraler passere ind og ud af cellerne. Magnesium er altså en forudsætning for, at calcium kan bygges ind i knoglerne.    Det er vanskeligt at dække behovet for magnesium via kosten, også hos børn. Magnesium optages bedst gennem huden via epsomsalt.   Brug ca. 50 g epsomsalt til et fodbad eller ca. 250 g til et karbad. Opløs saltet i det varme vand, og lad dit barn sidde/bade, så længe vandet er behageligt. Giv dit barn et 'epsom-bad' et par gange om ugen, gerne inden sengetid, da epsomsalt virker muskelafslappende. Det er også genialt til kramper, uro og søvnløshed.    Om forfatteren   Rose Maimonide er bestsellerforfatter til bøgerne 'BABY – 100% naturlig uden tilsætning' fra 2011 og 'Dit sunde barn - sådan!' fra 2015.   Hun lever af at rådgive børnefamilier om naturlig sundhed med god kemi.  Få masser af gratis viden og nyttige tips på rosemaimonide.com.   Her kan du købe Rose Maimonides bog 'Dit sunde barn - sådan!' >>

Forlaget skriver bl.a. om bogen: 'Din genvej til naturlig sund mad, kosttilskud, tøj, legetøj og stærkt immunforsvar til dit barn 1-12 år.'   Læs også: Sådan undgår du et vinterhalvår med snot og hoste   Derfor må du ikke rense dit barns ører med en vatpind   DETTE får din baby til at tabe ét IQ-point   Sådan undgår du allergifremkaldende vådservietter   Så lidt kødpålæg må du spise om dagen   Her kan du finde sjovt legetøj til dit barn - helt uden skadelige stoffer! >>     Artiklen indeholder affiliatelinks