At føde i vand har både fordele og ulemper.
Foto: Pantherstock
Kost & motion

Væskemangel giver dårligt humør

Let væskemangel giver humørforstyrrelser, træthed og koncentrationsbesvær, viser ny forskning. Når kroppen er i blot lidt væskeunderskud, så virker mentale opgaver sværere, og du får lettere hovedpine

25 kvinder på 23 år deltog i undersøgelsen, hvor de enten fik nok at drikke eller for lidt over en periode på otte timer. En af måderne, man frembragte dehydreringen på, var ved at lade nogle af kvinderne dyrke motion ledsaget af for lidt væskeindtagelse imens og bagefter. Både under og i den efterfølgende periode og frem til, at kvinderne måtte drikke nok igen, var deres humør betydeligt forringet sammenlignet med, når de måtte drikke nok hele vejen igennem.

Tidligere har undersøgelser vist, at mange ældre mennesker bliver fejlvurderet som demente, hvor de simpelthen bare mangler væske. Det understreger, at væske har en meget stor indvirkning på den mentale tilstand.
Det betyder ikke, at jo mere du drikker, des gladere bliver du. Men husk at drikke nok. Vær især opmærksom på at drikke nok, når du motionerer, og når vejret er varmt. Hvis du tit er i dårligt humør efter motion, eller når du er på ferie i varme lande, så kan det simpelt hen skyldes, at du drikker for lidt.

Du kan sikre, at du drikker væske nok ved at være opmærksom på tørstfornemmelsen. Ligesom sultfornemmelsen fortæller dig, om du har brug for at spise, så fortæller tørstfornemmelsen, om du har brug for at drikke. Mange har vænnet sig til at drikke på rutinen i stedet for at drikke efter tørstfornemmelsen. Det kan fungere udmærket i hverdagen, men det kan gå galt, når du kommer ud af rutinen, f.eks. på ferier eller rejser, eller når din hverdag ikke lige er, som den plejer. Når den ydre regulering forsvinder, så glemmer du at drikke, med væskemangel, træthed og dårligt humør til følge. Husk derfor at få den indre væskeregulering med ved at rette din opmærksomhed på de indre fornemmelser af tørst og drikketrang - og lad disse fornemmelser regulere din drikning.

 

Per Brændgaard, ernæringsekspert og sundhedshumanist, foredragsholder og konsulent. Læs mere på perbrændgaard.com

Flere tips fra Per Brændgaard

Gør noget anderledes>>

Sund og usund variation>>

De tre farlige vitaminer>>

 

Læs mere om: