Sundhed

Fem sundhedsmyter, der slet ikke holder

4. januar 2022
af Stinne Kaasgard
Foto: Giphy, Shutterstock
10.000 skridt om dagen, 600 gram frugt og grønt, et taljemål under 80 og en BMI under 25. Vores opfattelse af sundhed er fyldt med tal. Men vores sundhed er påvirket af meget andet end antallet af kalorier om dagen.

1. Drik otte glas vand om dagen

Da vi får omkring 20 procent af den væske, vi har brug for, gennem mad og ikke drikkevarer, og da også f.eks. kaffe, te og juice tæller med, er der ingen grund til at tælle hverken glas eller antal liter vand dagligt. 

Hvis du drikker, når du er tørstig, er du ikke helt afmacheret. 

2. Gå 10.000 skridt om dagen

Når du heller aldrig nogensinde at gå 10.000 skridt om dagen? 

Fortvivl ikke. De 10.000 skridt blev opfundet til en japansk sundhedskampagne, fordi tallet 10.000 så godt ud som skrifttegn. 

Og i efteråret afslørede et 13 år langt studie, at der ingen effekt er ved at gå mere end 7.000 skridt, hvis vi ser på risikoen for at dø tidligt. 

3. Det er usundt at drikke light-sodavand

Light-produkter har været lige dele forherliget og udskældt, men især light-sodavand har ofte været genstand for kritik og skepsis. 

Bland andet er det beskyldt for at øge lysten til sukker, men ingen nyere studier bekræfter en øget sukkertrang.

Ligeledes er light kædet sammen med risikoen for kræft og andre alvorlige sygdomme på grund af indholdet af aspartam, men i dag er langt den meste forskning enig i, at der ikke er en øget risiko i så små mængder. 

4. Din BMI skal være under 25

Ifølge det internationalt brugte Body Mass Index, BMI, kan man beregne, om man er undervægtig, normalvægtig eller overvægtig ud fra en matematisk formel. 

Lyder det som et sort/hvidt levn fra vores barndom? Det er det nærmest også. 

I hvert fald er de fleste forskere i dag enige, om at det er en sandhed med modifikationer, hvorvidt vi kan bruge BMI til at svare på, hvor sunde vi er. 

Blandt andet fordi BMI siger noget om vores vægt, men ikke om hvorvidt vægten skyldes øget fedtmasse eller muskelmasse. For eksempel har et stort dansk studie fra 2016 vist, at personer med et BMI på 27 har den laveste dødelighed. 

Derudover siger BMI ikke noget om årsagen til høj eller lav vægt, og ofte kan det være andre årsager, der øger dødeligheden mere end kropsvægten i sig selv. 

5. Du skal sove minimum otte timer

Vi er oplært til at tænke, at vi bør få otte timers søvn om natten, men søvnbehovet er individuelt, og de fleste har brug for mellem syv og ni timers søvn. 

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

Dog er der nogle, som kan klare sig med helt ned til seks timers søvn og stadig fungere, men så godt som ingen kan til gengæld klare sig med under fem timer, uden at det går ud over deres koncentration, humør, evne til at tænke klart og evne til at styre sine følelser. 

Kilder: Inger Bols, Webmd.com, Videnskab.dk, Sundhed.dk, Fødevarestyrelsen.