Anne-Louise led af søvnproblemer
Sundhed

Søvnproblemer: Jeg har endelig lært at sove

Anne-Louise Saabo Johnsen har døjet med søvnproblemer i mange år og er altid vågnet ved den mindste lyd. Men sådan er det ikke længere. Et søvnprojekt med med fokus på søvnrestriktion lærte hende at sove igen.

Søvnproblemer og tankemylder 

– Jeg kunne gå i seng klokken 23 og ligge vågen indtil omkring klokken 1.30, og ofte var klokken 3, før jeg endelig faldt i søvn. Jeg gik i panik over ikke at få min søvn, fordi jeg var så træt. I medierne får man hele tiden at vide, at man kan blive syg af ikke at sove otte timer om natten. Jeg lå derfor og tænkte på, at nu nedbrydes min hjerne, og jeg får ikke produceret nok melatonin, som jo er nødvendigt for at sove. Jeg bliver gammel før tid, jeg får kræft og bliver rynket og grim. Disse tanker gjorde mig endnu mere panisk, og så kunne jeg slet ikke sove, fortæller Anne-Louise, 53 år. 
Hun gik til lægen, hvor hun græd af træthed, men lægen ville ikke give hende sovemedicin, fordi hun dengang havde små børn og fuldtidsarbejde ved siden af. 
 

Hørte om søvnprojekt

På søvnprojektet, der foregik i hospitalsregi med læger og psykologer, lærte Anne-Louise at sove ved hjælp af metoden søvnrestriktion. I stedet for at ligge i sin seng i timevis uden at kunne sove, fik Anne-Louise besked på at gå i seng på det tidspunkt, hvor hun plejede at falde i søvn, og så skulle hun stå op, når det var nødvendigt af hensyn til arbejdsdagen, og det var kl. 6.15 hver dag – det gjaldt også i weekenden – uanset hvor træt hun var. Sengen måtte kun bruges til søvn og sex. Hun måtte hverken læse eller se tv i sengen. Det var vigtigt, at hendes krop lærte at forstå, at når hun åbnede døren til soveværelset, som skulle være køligt og indbydende med en redt seng, var det for at lægge sig i sengen og falde i søvn. 
–  Det tog mig tre måneder, hvor jeg gik i seng kl. 1.30 og stod op 6.15, før jeg for alvor kunne sove. Jeg har aldrig været så træt i mit liv, og jeg tudede hver aften. Jeg lavede dagbog over, hvordan jeg havde sovet hver nat, og det blev registreret på søvnklinikken. Min mand støttede mig ved at sidde oppe om natten og vente med mig. Jeg måtte ikke lave så meget, før jeg gik i seng, og jeg måtte ikke hidse mig op. Det var et super hårdt forløb, men meget givende, for det lærte mig at sove, siger Anne-Louise. 
 

Har sine egne teknikker 

– Jeg kan sagtens håndtere en -periode uden så meget søvn, hvis det ikke er muligt rent praktisk at få den søvn, jeg har behov for. Så restituerer jeg på anden vis ved for eksempel at sætte mig ned og høre dejlig musik. Selv om jeg sover godt den dag i dag, holder jeg øje med mit søvnmønster. Jeg ved, hvad jeg skal gøre, hvis jeg får problemer igen. Jeg ser det som et livslangt projekt at få min nattesøvn, siger Anne-Louise.
 
Læs også: Søvnproblemer spolerer din sundhed  
 
Kilde: Torben Jager Petersen, søvnspecialist ved søvnklinikken ScanSleep
Torben Jager Petersen er akkrediteret søvnspecialist, cand. psych. aut. og specialist i kognitiv adfærdsterapi ved søvnklinikken ScanSleep. Læs mere på scansleep.dk. 
 
Læs også: Her er 4 kendte søvnmyter 
 
Læs mere om: