Mad

Hverdagsmad til hele ugen

af Louisa Lorang 21. december 2009
Foto: Anders Schønnemann
I denne uge skal du bl.a. have cannelloni, risotto og spicy kylling

MANDAGCANNELLONI MED TOMATSAUCE1 løg, finthakket2 fed hvidløg, finthakketolie til stegning300 g hakket oksekød1 flaske (580 g) mosedetomater (gerne fra Urtekram)½ bundt basilikum, hakketsalt og peber6-8 friske lasagneplader(ca. 250 g)olie til fadetENDVIDERE:3 fed hvidløg i tynde skiver2 spsk. ekstrajomfruolivenolie2 tsk. tørret oreganosalt og peberTILBEHØR:100 g rucolasalat½ bundt basilikum, plukketlidt ekstrajomfruolivenolielidt hvidvinseddikesaltrevet parmesanSautér hakket løg og hvidløg i lidt olie i en gryde. Kom kødet ved, og lad det brune. Tilsæt et par skefulde af de mosede tomater, og gem resten til saucen. Kom basilikum ved, og smag kødet til med salt og peber.Sautér hvidløg i olie, og hæld resten af de mosede tomater på. Smag til med oregano, salt og peber.Kom lasagnepladerne i kogende vand en ad gangen. De skal bare lige blødgøres. Læg dem på et bræt, og fyld dem med fars. Rul dem, og læg dem i et ovnfast fad. Hæld tomatsaucen over dem, og bag dem ved 185° i ca. 25 minutter. Top med salat og basilikum vendt med olie, eddike og salt og til sidst revet parmesan. Servér straks.

TIRSDAGTEMPURA-GRØNT MED SOJADIP1 æg2½ dl iskoldt danskvand2½ dl hvedemel1 rødløg, pillet og i skiver1 sød kartoffel, skrælletog i skiver1 bagekartoffel, skrælletog i skiver1 lille aubergine i skiver200 g blandede svamperigelig olie til stegningENDVIDERE:½ dl soja1½ spsk. sukker¼ dl limesaft1 tsk. sesamfrøkogte ris, gerne grovePisk ægget, og rør danskvand i. Rør melet i, og rør dejen sammen. Det er o.k., at den klumper lidt. Varm olien, og vend grøntsagerne i dejen. Steg dem i varm olie, og lad dem dryppe af på en rist.Rør soja, sukker, lime og sesamfrø sammen, og servér straks de varme grøntsager med kogte ris og sojadip.

ONSDAG KRYDRET SVINEKØD MED TORTILLAER300 g svinekød,f.eks. skinkesnitselolie til stegning1 løg i både3 fed hvidløg i skiver1 stk. stødt spidskommen1 tsk. stødt koriander1 tsk. tørret oreganotabascosaltENDVIDERE:2 avokadoer i skiver1 lille bundt koriander, plukketgrove tortillaermere tabascolimebådeSkær kødet i strimler, og brun det i en varm pande. Tilsæt løg og hvidløg, og lad det varme lidt med. Tilsæt spidskommen, stødt koriander og oregano. Smag til med tabasco og salt. Servér kødet med avokado, koriander, lune tortillaer, tabasco og limebåde.

TORSDAGSPICY KYLLING MED NUDLER OG GRØNT2 spsk. hakket ingefær2 fed hvidløg, hakkede1 rød chili, hakket2 spsk. flydende honning3 spsk. soja2 spsk. stegolie2 kyllingebryster i skiverlidt mere olieENDVIDERE:1 hovedsalat, plukket½ bundt mynte2 gulerødder i julienne eller revetlidt limesaft1 håndfuld hakkede peanuts150 g kogte risnudlersesamTILBEHØR:sød chilisaucelimebådeBland ingefær, hvidløg, chili, honning, soja og olie i en frysepose, og kom kyllingen i marinaden. Lad kyllingen marinere i køleskab i mindst 1 time, gerne op til 24 timer.Steg kyllingen med den marinade, der hænger ved, i en smule olie i en varm wok.Anret salat, mynte og gulerødder, og dryp med lidt lime og hakkede peanuts. Servér straks med kogte nudler drysset med lidt sesam, kylling, sød chilisauce og limebåde. Spis med fingrene. Fyld lidt af det hele i et salatblad. Dryp med lime, dyp i chilisauce, og nyd. Eller spis det som en salat med en gaffel.

FREDAGRISOTTO MED SOJABØNNER OG RISTEDE KAMMUSLINGER1½ dl risottorislidt smør og olie til stegning2 fed hvidløg, hakkede2 spsk. finthakkede løg1 dl hvidvin6 dl hønsefond150 g mascarpone50 g revet parmesansalt200 g afskallede sojabønner (køb dem frosne hos din asiatiske købmand, eller brug ærter)1 håndfuld plukket mynteENDVIDERE:6 store kammuslingerlidt olie til stegningsaltmynte til pyntcitronbåde til serveringSautér risene i smør og olie i en varm, dyb pande. Kom hvidløg og løg ved, og lad det sautere, uden at det tager farve. Tilsæt hvidvin lidt ad gangen og derefter fond lidt ad gangen, til væden er opbrugt, og risene er næsten møre. Brug lidt vand, hvis risene skal have et par minutter længere. Kom mascarpone og parmesan i, og smag til med salt. Kom optøede sojabønner i, og lad dem varme med i to minutter. Tilsæt til sidst mynten.Rist imens kammuslingerne i lidt olie på en varm pande. De skal måske have 1 minut på hver side, endelig ikke for længe, men lige tage fint farve. Krydr med salt, og servér straks risottoen med kammuslinger, lidt mynte og citron.Alle opskrifter er til 2 personerINDKØBSLISTEFRUGT OG GRØNT:1 citron4 lime1 knold ingefær1 rød chili1 hovedsalat100 g rucola1 bundt mynte1 bundt basilikum1 lille bundt koriander2 avokadoer1 lille aubergine200 g blandede svampe1 sød kartoffel2 gulerødder1 bagekartoffelKOLONIALVARER:danskvand1 flaske mosede tomater (580 g),gerne fra Urtekramgrove tortillaerpeanutsrisnudlersød chilisauceKØL OG FRYS:150 g mascarpone200 g afskallede sojabønner(eller ærter)6-8 friske lasagneplader (ca. 250 g)hønsefond2 kyllingebryster300 g svinekød (f.eks. snitsel)300 g hakket oksekødKØB HOS FISKEHANDLEREN FREDAG: 6 store kammuslingerTJEK DESUDEN AT DU HAR:ekstrajomfruolivenoliestegeoliehvidvinseddikesaltpebersukkertørret oreganostødt spidskommenstødt koriander3 løg12 fed hvidløg1 rødløgflydende honningsojatabascohvidvinhvedemelsesamris, gerne groverisottorisparmesan1 ægsmør