sandwich
Aftensmad

Åben sandwich med hummus, chorizo og bagte tomater

af Emma Martiny 3. august 2017
Foto: Nina Malling,skovdalnordic.com
Opskriften på hummus giver en større portion, end du skal bruge – men hvem har nogensinde klaget over en god rest hummus? Her får du opskriften på en åben sandwich med hummus, chorizo og bagte tomater

Åben sandwich med hummus, chorizo og bagte tomater 

Tid: 20 minutter. Ovntid: 30 minutter Antal personer: 4   DET SKAL DU BRUGE ½ kg cherrytomater med stilk 1 spsk. olivenolie salt og friskkværnet peber 150 g hel chorizopølse 1 dl blandede frø og kerner, f.eks. solsikkekerner, chiafrø og græskarkerner 1 godt fuldkornsbrød, gerne surdejsbrød  
  HUMMUS 2 dåser kikærter ½ dl tahin (sesampasta) 2 spsk. olivenolie saft af 1 citron 2-3 fed hvidløg 3 tsk. stødt spidskommen salt 1 dl vand  
  TILBEHØR evt. grøn salat   PRØV OGSÅ: Sandwich med parmaskinke og basilikum-mayo

Opskrift - sådan laver du åben sandwich med hummus, chorizo og bagte tomater 

  1. Tænd ovnen på 175°. Skyl tomaterne uden at fjerne stilkene, og læg dem i  et stort ovnfast fad. Dryp olivenolie over, og krydr med salt og peber. Bag tomaterne i ovnen i 15 minutter, og tag fadet ud. Skær chorizopølsen i grove skiver, og drys dem over tomaterne. Sæt fadet i ovnen i yderligere 15 minutter, til chorizoskiverne er sprøde.   2. HUMMUS: Hæld vandet fra kikærterne, og skyl dem. Blend kikærter, tahin, olie, citronsaft, presset hvidløg, spidskommen og salt i en foodprocessor eller minihakker. Tilsæt gradvist vand, indtil du opnår en cremet konsistens. Smag hummussen til.   3. Fordel kerner og frø på en bageplade beklædt med bagepair, og sæt dem i ovnen i 5 minutter, til de bliver gyldne. Hak dem derefter groft, evt. i en minihakker. Skær brødet i skiver, og fordel det på en bagerist. Rist brødskiverne i ovnen i ca. 5 minutter, til de er gyldne. Smør brødet med hummus, og fordel tomater, chorizo og ristede frø og kerner over. Servér straks, evt. sammen med en simpel grøn salat.  

Få indkøbslisten til hele ugen her

 

UGENS ANDRE OPSKRIFTER

Mandag: Cremet spaghetti med ricotta og spinat – Få opskriften her

Tirsdag: Pistaciemarineret kulmule med pastinakfritter og avocado-mayo – Få opskriften her

Onsdag: Nachos med græskar, krydret kylling og bønner – Få opskriften her

Fredag: Ribeye steak og salat med smørstegte kantareller og brombær – Få opskriften her