Gravid

Sund kost - spis dig til en lettere graviditet

7. juni 2012
af Magasinet MOR
Kvalme, cravings og forstoppelse følger ofte med graviditeten. Heldigvis kan du selv gøre noget ved generne. Læs med her, hvor vi giver dig gode råd om kost i første, anden og tredje trimester.

1. trimesterMilde hormonerI første trimester opfører din krop sig uvant - det kan minde lidt om 'dagen derpå'. Rigtig mange døjer med kvalme og opkast. Heldigvis er det typisk noget, der forsvinder i løbet af de første tre måneder. Nogle erfaringer siger, at man skal spise mange små mellemmåltider. Andre siger, at mandler, frisk ingefær og surmælksprodukter kan afhjælpe kvalmen, ligesom det hjælper at drikke nok vand.

Læs også: Sådan spiser du sundt, når du er gravid2. trimesterDu bliver dig selv igenAndet trimester er der, hvor du igen får lyst til mad i mange kombinationer og smagsvarianter. Blodsukkerbalancen spiller en afgørende rolle for, hvordan du oplever, du har det. Jo mere stabilt dit blodsukker er, jo mere energi og overskud får du. Spis derfor mange små mellemmåltider. På den måde forebygger du, at du bliver sulten i løbet af dagen, for det kan let resultere i en gedigen overspisning af søde sager, brød, kiks og is efterfulgt af dårlig samvittighed og træthed.

3. trimesterDer er ikke lang tid igen, hold udDin baby er blevet stor, og i løbet af de kommende tre måneder vil maven fylde godt i landskabet. I løbet af tredje trimester får du derfor behov for mere hvile og søvn. Trætheden kan udfordre din hjerne, som higer efter hurtig energi. Meget nemt ender man i et tankemønster, der overbeviser en om, at det er o.k. at give efter, for der er jo ikke så lang tid igen. Spis fortsat mange små mættende mellemmåltider, eksempelvis knækbrød med ost eller mandler. Det kan være en stor hjælp indimellem at benytte sig af færdigretter til aften.

Vidste du, at......mange gravide rammes af forstoppelse? Du kan afhjælp dette ved at spise mange fibre, spise sundt fedt, drikke rigeligt med vand og huske at motionere.Læs også: Tab mavefedtet