Familieliv

Så meget betyder musik for dit barns udvikling - del 2

Af Camilla Bølling. Redigeret af Anne Romanelli 10. december 2014
Foto: Istockphoto
Musikkens gavnlige virkning på børns udvikling er måske langt større, end vi lige går og regner med...

Rolling Stones eller Åh Abe?

Selv de mindste børn er meget taknemmelige og åbensindede, hvad angår musik. Du har måske prøvet at spille musik for dit barn, som enten beroliger det eller gør det utrygt. På den måde åbner musikken op for nogle forskellige stemninger i barnet.

Læs også: Babys mentale udvikling

Det kan være meget forskelligt fra barn til barn, hvilken musik der opfattes som god eller dårlig. Der må man prøve sig frem.

Hvad er god børnemusik?

Ifølge Anne-Marie Hassing er god børnemusik noget, der udvikler og stimulerer barnets sanser og giver lyst til at bevæge sig - hvilket er sundt for både krop og sjæl.

Læs også: Børns overvægt går ud over motorikken

- God børnemusik giver stemning, følelser og lyst til bevægelse, og i nogle tilfælde - som f.eks. med Sigurd Barretts musik - lærer man også noget mere, siger hun.

Måske har du følelsen af ikke at være specielt god til at synge, men det behøver ikke være en begrænsning for at skabe sangglæde hos dit barn, fastslår musikpædagogen. Så længe du viser en glæde ved at synge og bevæge dig til musik.

Syng for dit barn allerede før fødslen

Anne-Marie Hassing anbefaler, at man tidligt synger og nynner for barnet, fordi barnet kan genkende ens stemme og de sange, man synger. Det er med til at skabe nogle tidlige bånd mellem forældrene og det lille barn, og den første musikalske base er allerede lagt.

Læs også: Gravid uge for uge - sådan udvikler dit foster sig

Et lille fosters høresans fungerer allerede omkring uge 20. Det sanser først moderens hjerterytme, og derefter følger det også stemmer og yde udefra. Mange mødre synger og nynner da også for barnet, allerede inden det kommer til verden- måske fordi de ubevidst føler, at der via lyde skabes en særlig kontakt med barnet samt tryghed og nærvær.

Musik fremmer selv spædbarnets motorik

Og der er ingen grund til at stoppe, når barnet er født, understreger Anne-Marie Hassing:

Læs også: Motorik - hvad kan din baby hvornår?

- Barnet har ligget 9 måneder i mors mave. I slutningen har det været rigtig trangt og trygt derinde, og alt har været dejligt afgrænset. Når barnet bliver født, kan det slet ikke finde ud af, hvor det starter og stopper. Men hvis man stryger barnet over ryggen, benene, armene og ansigt, leger bevægelseslege og synger 'fagte'-sange, fra barnet er spædt, hjælper det med at give kropsbevidsthed og styrke motorikken. Husk at holde øjenkontakten imens - det forstærker kontakten og koncentrationen, slutter hun.

Her kan du købe cd'en 'MGP 2016' - med alle sangene fra årets børne-melodi grand prix! >>

 

Læs også:

14 slags legetøj der udvikler dit barn

16 babytegn der styrker dit barns sprog

Så meget betyder musik for dit barns udvikling - del 1

7 øvelser der styrker babys motorik:

 

7 øvelser der styrker babys motorik

1. Hæng til tørre Sæt dig med fødderne i gulvet og med let bøjede knæ. Du kan også sidde i skrædderstilling. Læg baby på ryggen på dine lår med hovedet vendt ind mod dig. Barnet holdes om hofterne og løftes op, så det hænger med hovedet nedad i øjenhøjde med dig. Bøj og stræk armene et par gange, så barnet får en lille elevatortur stadig med hovedet nedad. Hvis barnet er over et år, er det bedst at stå op og holde i lårene.   OM ØVELSEN * Babys alder: 0-2 år * Stimulerer babys balancesans og løsner nakkemusklerne * Stimulerer mors armmuskler * Redskab: Dine arme * Varighed: 2 minutter
2. Baby ombord Læg dig på ryggen med knæerne løftet ca. 90 grader. Barnet placeres på maven  på dine skinneben med hovedet mod dig. Hold i barnets hænder eller oppe omkring dets skuldre. Vug op og ned i knæleddet - gerne med gradvist større udsving, så barnet til sidst næsten står på hovedet. Er du nervøs for, at barnet tipper over, kan du støtte mere omkring dets krop med dine hænder. Hold nu skinnebenet lodret igen, og gør klar til at 'lette': Gyng hele din krop frem og tilbage, så du kommer helt op i siddende stilling og tilbage igen - hele tiden med barnet liggende nogenlunde lodret på dine skinneben.   OM ØVELSEN * Babys alder: Fra 2 mdr. til 2 år. * Stimulerer babys balancesans, muskel-led-sans og den maveliggende stilling.  * Stimulerer mors mave- og rygmuskler. * Redskab: Dine ben og en madras til at ligge på. * Varighed: 10 minutter.
3. Gå trillebør Læg noget spændende legetøj ud på gulvet, som baby kan 'trille' hen til. Barnet lægges på maven. Tag fat om dets hofter, og løft lidt op i underkroppen, så barnet udelukkende støtter på hænderne. Skub blidt 'trillebøren' i gang ved at vride hofterne op og ned i den vandrette position, så barnet hjælpes til at flytte hænderne fremad. Det er svært og hårdt, så det kræver små pauser, men sørg for, at det ikke giver op for let. Kan barnet endnu ikke gå fremad på hænderne, så lad det støtte med hænderne mod gulvet, mens du fortsat holder om barnets hofter og løfter underkroppen let op, så benene ikke rører gulvet. Der skal nu rokkes lidt frem og tilbage, så der kommer godt med tryk på skulderleddene. OM ØVELSEN * Babys alder: Fra 8 mdr. til 2 år. Fra 1 år skal man holde på lår eller lægge. * Stimulerer babys kravleri, krydsbevægelser, balancesans og muskel-led-sans. * Stimulerer mors rygmuskler. * Redskab: Legetøj eller andet spændende at række ud efter. * Varighed: 2-5 minutter.    
4. Kloden rundt Legen kan kun bruges af børn, der kan sidde selv, da den kræver stabil ryg og hofte. Sæt barnet op på bolden, mens du holder om dets hofter med begge hænder. Løft barnet op og ned på bolden i små hop - lad bolden gøre sin del af arbejdet, så barnet kan mærke, at bolden skubber på nedefra for hvert hop. OM ØVELSEN * Babys alder: Fra 6 mdr. og op. * Stimulerer babys balancesans, muskel-led-sans, ryg- og nakkemuskler samt falderefleks. * Stimulerer mors arm- og mavemuskler. * Redskab: En stor bold og din krop. * Varighed: Ca. 5 minutter. 
5. Down Under Hold barnet omkring lårene, og lad det hænge med hovedet nedad. Er barnets lår buttede, kan det være svært at få rigtigt fat, men af hensyn til de lidt ustabile led skal man være varsom med at holde omkring anklerne. Her kan du i stedet holde omkring barnets skinneben. Sving barnet frem og tilbage, hvis du kan mærke, at det kan lide det. OM ØVELSEN * Babys alder: 6-9 mdr. * Stimulerer babys balancesans. * Stimulerer mors armmuskler. * Redskab: Dine arme. * Varighed: 5-10 minutter.
6. Babyelevator Fold et lagen ud på en madras. Læg barnet midt på lagenet i længderetningen. Stil jer i hver ende af lagenet, og vikl et hjørne om hver hånd, så i har godt fat og kan løfte barnet op fra underlaget. Hold overarmene tæt mod kroppen, så lagenet ikke 'lukker til' foroven. Hæv og sænk armene i takt - og luk lidt sammen, når 'elevatoren er oppe'. Det kilder og føles skønt for den lille. Sørg for god afstand til gulvet på vejen ned. Hold gerne små pauser, og kig ind til barnet for at se, hvordan det reagerer. OM ØVELSEN * Babys alder: Fra 3-6 måneder. * Stimulerer babys balancesans og faldereflekser. * Stimulerer mors mave- og armmuskler. * Redskab: Lagen og to personer. * Varighed: 10 minutter. 
7. Snurretur med storken Læg et lagen ud over gulvet. Barnet lægges midt på lagenet i lændgeretningen. Lagenets ender samles på den korte led med den ene hånd og vikles omkring håndleddet. Der gøres det samme med den anden hånd i lagenets anden ende. Lagenet løftes op, så barnet er helt fri af gulvet. Kryds dine arme ind foran hinanden på skift, så baby automatisk begynder at snurre frem og tilbage. Armene må ikke åbnes for meget under krydsningen, for så blver snurreturen dårligere og sværere for dig at styre. OM ØVELSEN * Babys alder: 0-1 år. * Stimulerer babys balancesans. * Stimulerer mors arm- og mavemuskler.   * Redskab: Voksenlagen eller et tyndt tæppe. * Varighed: 4 minutter. Se også: Sådan hjælper du din baby med at sidde Hjælp dit barn på benene

 

Artiklen indeholder affiliatelink