Familieliv

Så meget betyder musik for dit barns udvikling

Af Camilla Bølling. Redigeret af Anne Romanelli 21. februar 2016
Foto: Istockphoto
Musikkens gavnlige virkning på børns udvikling er måske langt større, end vi lige går og regner med...

For mange voksne fungerer musik som et ekstra sprog, der styrker vores fornemmelse for at tolke forskellige stemninger - tænk bare på de hvinende violiner i gyserfilm, der forstærker uhyggen markant.

Musikken er ofte også en indgang til et fællesskab og til at møde andre mennesker på neutral grund og få en fælles oplevelse på tværs af kultur, overbevisning osv.

 

Selv nyfødte kommunikerer musisk

Og når musikken er så vigtig for os voksne, virker det indlysende, at den også har en kæmpe betydning for de selv mindste børn.

Læs også: Sådan kommunikerer du med dit barn

Undersøgelser viser, at børns tidlige måde at kommunikere på i sig selv kan være meget musikalsk. Allerede når de er få uger gamle, bevæger de sig kropsligt, hvis de hører musik, og de er også i stand til at kommunikere 'musisk' med deres mor: Hvis man gentager små musikalske fraser vil børnene genkende dem og svare med deres bevægelser.

Musik har betydning for børns indlæringsevne

Anne-Marie Hassing, musiker og musikpædagog, forklarer, at musik og sang også betyder særdeles meget for børns indlæringsevne.

Læs også: Hvilken læringstype er dit barn?

- Musikken pirrer børns fantasi og gør dem gode til at forestille sig både historier og billeder inde i hovedet. Og det er en god ting senere hen i livet i f.eks. grammatikken. Jeg kan huske, at jeg selv satte betoninger og ekstra ord på for at få det til at rime, så det var lettere at huske de grammatiske remser, siger hun.

Musik øger evnen til at lære sprog

Hun forklarer, at børn, der har lyttet meget til musik, sandsynligvis har lettere ved at lære sprog, fordi musikkens rytme taler til den venstre hjernehalvdel, hvorimod den højre hjernehalvdel opfatter melodiforløb, der kræver musikalsk hukommelse:

Læs også: Styrk dit barns sprog

- Når vi lytter til musik, samarbejder de to hjernehalvdele, og jo mere vi bruger dem, jo mere stimuleret bliver vi, fortæller musikpædagogen.

Musik udvikler sociale kompetencer

Sven-Erik Holgersen, lektor og forsker på Danmarks pædagogiske Universitet, understreger ligeledes, at musik er en vigtig del af børns hverdag, fordi den inviterer barnet til at involvere sig og forstå toner og stemninger.

Læs også: 7 tips til at hjælpe dit generte barn

- Der kan være en række positive punkter ved aktivt at beskæftige sig med musik, fordi man derved kommer i kontakt med mange sider af sig selv, siger han, og forklarer, at aktiv involvering gennem musik også kan støtte udvikling af sociale kompetencer.

Syng med din baby

Derfor er det bare om at få børnene med ind i musikkens verden. Selvom de mindste ikke kan udtrykke sig verbalt i starten, kan de sagtens deltage ved at lytte, bevæge sig, imitere samt mærke stemninger og rytmer.

Læs også: Sådan giver du dit barn en god barndom

Anne-Marie Hassing fortæller i den forbindelse, at hun gennem sit arbejde som musikpædagog har bemærket, hvordan selv de mindste børn lader sig rive med af musik. Og hun kan se, at selvom de ikke lige kan forstå ordene, så skaber musikken en slags ro i dem, mens klangfladerne og instrumenterne omvendt får børnenes fantasi til at slippe sig løs.

Man tør mere, når musikken spiller

Samtidig giver musik og sang en fællesskabsfølelse, der gør, at man tør noget andet og mere, end hvis man er sammen under mere formelle omstændigheder.

Læs også: Støt dit barn til selvværd

Derfor er det bare om at introducere barnet for en masse forskellige genrer, forklarer Sven-Erik Holgersen, som understreger, at forældrenes holdning til musik også her spiller ind:

- Hvis forældrene selv er glade for musik, er der stor sandsynlighed for, at børnene også bliver det. Det gælder derfor om at vise glæden for musikken og introducere børn for mange forskellige genrer. På den måde vil børnene selv ret hurtigt begynde at forholde sig til, hvilken slags musik de selv kan lide, og den musik, de måske bryder sig mindre om, siger han.

Læs også: Så meget betyder musik for dit barns udvikling - del 2

7 øvelser der styrker babys motorik:

 

7 øvelser der styrker babys motorik

1. Hæng til tørre Sæt dig med fødderne i gulvet og med let bøjede knæ. Du kan også sidde i skrædderstilling. Læg baby på ryggen på dine lår med hovedet vendt ind mod dig. Barnet holdes om hofterne og løftes op, så det hænger med hovedet nedad i øjenhøjde med dig. Bøj og stræk armene et par gange, så barnet får en lille elevatortur stadig med hovedet nedad. Hvis barnet er over et år, er det bedst at stå op og holde i lårene.   OM ØVELSEN * Babys alder: 0-2 år * Stimulerer babys balancesans og løsner nakkemusklerne * Stimulerer mors armmuskler * Redskab: Dine arme * Varighed: 2 minutter
2. Baby ombord Læg dig på ryggen med knæerne løftet ca. 90 grader. Barnet placeres på maven  på dine skinneben med hovedet mod dig. Hold i barnets hænder eller oppe omkring dets skuldre. Vug op og ned i knæleddet - gerne med gradvist større udsving, så barnet til sidst næsten står på hovedet. Er du nervøs for, at barnet tipper over, kan du støtte mere omkring dets krop med dine hænder. Hold nu skinnebenet lodret igen, og gør klar til at 'lette': Gyng hele din krop frem og tilbage, så du kommer helt op i siddende stilling og tilbage igen - hele tiden med barnet liggende nogenlunde lodret på dine skinneben.   OM ØVELSEN * Babys alder: Fra 2 mdr. til 2 år. * Stimulerer babys balancesans, muskel-led-sans og den maveliggende stilling.  * Stimulerer mors mave- og rygmuskler. * Redskab: Dine ben og en madras til at ligge på. * Varighed: 10 minutter.
3. Gå trillebør Læg noget spændende legetøj ud på gulvet, som baby kan 'trille' hen til. Barnet lægges på maven. Tag fat om dets hofter, og løft lidt op i underkroppen, så barnet udelukkende støtter på hænderne. Skub blidt 'trillebøren' i gang ved at vride hofterne op og ned i den vandrette position, så barnet hjælpes til at flytte hænderne fremad. Det er svært og hårdt, så det kræver små pauser, men sørg for, at det ikke giver op for let. Kan barnet endnu ikke gå fremad på hænderne, så lad det støtte med hænderne mod gulvet, mens du fortsat holder om barnets hofter og løfter underkroppen let op, så benene ikke rører gulvet. Der skal nu rokkes lidt frem og tilbage, så der kommer godt med tryk på skulderleddene. OM ØVELSEN * Babys alder: Fra 8 mdr. til 2 år. Fra 1 år skal man holde på lår eller lægge. * Stimulerer babys kravleri, krydsbevægelser, balancesans og muskel-led-sans. * Stimulerer mors rygmuskler. * Redskab: Legetøj eller andet spændende at række ud efter. * Varighed: 2-5 minutter.    
4. Kloden rundt Legen kan kun bruges af børn, der kan sidde selv, da den kræver stabil ryg og hofte. Sæt barnet op på bolden, mens du holder om dets hofter med begge hænder. Løft barnet op og ned på bolden i små hop - lad bolden gøre sin del af arbejdet, så barnet kan mærke, at bolden skubber på nedefra for hvert hop. OM ØVELSEN * Babys alder: Fra 6 mdr. og op. * Stimulerer babys balancesans, muskel-led-sans, ryg- og nakkemuskler samt falderefleks. * Stimulerer mors arm- og mavemuskler. * Redskab: En stor bold og din krop. * Varighed: Ca. 5 minutter. 
5. Down Under Hold barnet omkring lårene, og lad det hænge med hovedet nedad. Er barnets lår buttede, kan det være svært at få rigtigt fat, men af hensyn til de lidt ustabile led skal man være varsom med at holde omkring anklerne. Her kan du i stedet holde omkring barnets skinneben. Sving barnet frem og tilbage, hvis du kan mærke, at det kan lide det. OM ØVELSEN * Babys alder: 6-9 mdr. * Stimulerer babys balancesans. * Stimulerer mors armmuskler. * Redskab: Dine arme. * Varighed: 5-10 minutter.
6. Babyelevator Fold et lagen ud på en madras. Læg barnet midt på lagenet i længderetningen. Stil jer i hver ende af lagenet, og vikl et hjørne om hver hånd, så i har godt fat og kan løfte barnet op fra underlaget. Hold overarmene tæt mod kroppen, så lagenet ikke 'lukker til' foroven. Hæv og sænk armene i takt - og luk lidt sammen, når 'elevatoren er oppe'. Det kilder og føles skønt for den lille. Sørg for god afstand til gulvet på vejen ned. Hold gerne små pauser, og kig ind til barnet for at se, hvordan det reagerer. OM ØVELSEN * Babys alder: Fra 3-6 måneder. * Stimulerer babys balancesans og faldereflekser. * Stimulerer mors mave- og armmuskler. * Redskab: Lagen og to personer. * Varighed: 10 minutter. 
7. Snurretur med storken Læg et lagen ud over gulvet. Barnet lægges midt på lagenet i lændgeretningen. Lagenets ender samles på den korte led med den ene hånd og vikles omkring håndleddet. Der gøres det samme med den anden hånd i lagenets anden ende. Lagenet løftes op, så barnet er helt fri af gulvet. Kryds dine arme ind foran hinanden på skift, så baby automatisk begynder at snurre frem og tilbage. Armene må ikke åbnes for meget under krydsningen, for så blver snurreturen dårligere og sværere for dig at styre. OM ØVELSEN * Babys alder: 0-1 år. * Stimulerer babys balancesans. * Stimulerer mors arm- og mavemuskler.   * Redskab: Voksenlagen eller et tyndt tæppe. * Varighed: 4 minutter. Se også: Sådan hjælper du din baby med at sidde Hjælp dit barn på benene