Hævede ankler
Træning og kost

Tre ankeløvelser, der kan hjælpe dig af med hævede ankler

5. november 2021
af Hanna Tómasdóttir & Sofie Twisttmann
Udgivet første gang april 2017. Foto: Shutterstock
Hævede ankler kan være hæmmende i dagligdagen. Så hvis du har problemer med hævede ankler, har vi samlet tre simple ankeløvelser til dig her, som måske kan hjælpe dig med at slippe for det.

Har du konstant hævede ankler? Og er du meget generet af det i hverdagen?

Det kan være svært at gennemskue, hvad man skal gøre ved hævede ankler, og hvilke øvelser der er effektive nok til at fjerne hævelsen. 

Nedenfor gør osteopat og fysioterapeut Hanna Tómasdóttir dig klogere på, hvordan du kan slippe for hævede ankler med tre effektive ankeløvelser.

Sådan slipper du for hævede ankler

Det vigtigste du kan gøre mod hævede ankler er at få venepumpen i gang ved at aktivere underbenets muskelgrupper, som hjælper karrene med transporten af det iltede blod tilbage op mod lunger og hjerte.

Det fortæller Hanna Tómasdóttir, der er osteopat og fysioterapeut. Hun anbefaler følgende ankeløvelser, som alle kan laves liggende på gulvet, i din seng eller på sofaen.

Ankeløvelser - sådan gør du:

1. Ankeløvelse: Bækkenløft

Start med bækkenløft, hvor du ligger med bøjede knæ og fødderne i gulvet. Løft bækkenet op, så højt du kan, uden at det gør ondt i lænden.

Hold stillingen i 3-5 sekunder og træk vejret dybt imens. Sænk bækkenet og gentag op til 10 gange.

Bækkenløft

2. Ankeløvelse: Cykliske bevægelser

Når du er færdig med bækkenløft, så laver du cykliske bevægelser i luften ved at løfte begge ben og lade som om, du cykler med benene i op til 30 sekunder.

Derefter bøjer du begge knæ og sætter fødderne i underlaget.

Cykeløvelse

3. Ankeløvelse: Fodsål mod loft

Ben mod loft

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

Fra den udgangsposition strækker du det ene ben lige op, så knæet er strakt, og fodsålen peger mod loftet, hvorefter du strækker og bøjer kraftigt i anklen i op til 30 sekunder.

Skift og lav øvelsen for modsatte ben.

Hvorfor har jeg hævede ankler?

I følge Netdoktor.dk så skyldes hævede ankler oftest ophobning af væske i vævet, hvilket opstår når der kommer en ubalance i kroppen. 

Der kan være mange almindelige årsager til dette, men der kan også ligge alvorlige sygdomme bag. 

Gravide og overvægtige personer oplever oftest en almindelig form for hævelse omkring anklerne. 

Hvis du er i tvivl om din tilstand skal du altid kontakte din egen læge. 

Kilde: Netdoktor.dk