For lavt stofskifte symptomer
Træning og kost

Har du for lavt stofskifte? Tjek symptomerne her

4. oktober 2021
af Kost- og ernæringsterapeut Tine Grandjean & redaktionen
Udgivet første gang 4. oktober 2013. Foto: All Over og Shutterstock
Er dit stofskifte måske for lavt? Så er det vigtigt at få det undersøgt. For netop stofskiftet har betydning for alle processer i din krop, og det er vigtigt, at det bliver taget alvorligt. Se her, hvordan du selv kan optimere dit stofskifte.

Har du en fornemmelse af, at dit stofskifte ikke kører så hurtigt, som det burde? Men har du samtidigt svært ved at finde ud af, om det nu med sikkerhed er rigtigt?

Så er du ikke den eneste. Mange oplever nemlig, at det kan være svært at få en diagnose, når det handler om lavt stofskifte. Er det tilfældet, må du tage sagen i egen hånd.

Lavt stofskifte, hvad er det?

For lavt stofskifte, som også hedder hypothyreose, er, når din skjoldbruskkirtel ikke kan danne tilstrækkelige mængder af stofskiftehormon.

Helt præcist skyldes lavt stofskifte nedsat udskillelse af stofskiftehormonerne fra skjoldbruskkirtlen til blodet.

Symptomer på lavt stofskifte

Symptomerne på lavt stofskifte udvikler sig ofte gradvist og over en længere periode. Rigtig mange oplever, at deres symptomer er få og diffuse. Derfor kan der også gå lang tid, før man indser, man er syg.

Hos ældre mennesker især forveksles symptomerne tit med helt almindelige aldersbetingende forandringer ifølge stofskifteforeningen.dk. 

I den tidlige fase kan for lavt stofskifte næsten være uden symptomer, men med tiden vil de udvikle sig.

Der er mange forskellige symptomer på lavt stofskifte, men de mest almindelige er træthed, kuldskærhed, vægtøgning og hårtab.

Desuden kan man opleve, at man oplever mangel på initiativ, smerter i led og muskler, forstoppelse, svimmelhed og uregelmæssig menstruation, skriver sundhed.dk.

Tilstande, der øger risikoen for at udvikle for lavt stofskifte:

  • Autoimmune sygdomme
  • Diabetes
  • Leddegigt
  • Cøliaki
  • Graviditet (det er ikke usædvanligt med for lavt stofskifte 2-6 måneder efter fødslen. Som regel er det en forbigående tilstand, men den kan kræve behandling)
  • Downs syndrom

Kilde: Sundhed.dk

I den tidlige fase kan for lavt stofskifte næsten være uden symptomer, men med tiden vil de udvikle sig.

Der er mange forskellige symptomer på lavt stofskifte, men de mest almindelige er træthed, kuldskærhed, vægtøgning og hårtab.

Desuden kan man opleve, at man oplever mangel på initiativ, smerter i led og muskler, forstoppelse, svimmelhed og uregelmæssig menstruation, skriver sundhed.dk. 

 For lavt stofskifte påvirker alle organerne i kroppen, og da ovenstående symptomer nemt kan forveksles med andre sygdomme som stress, depression eller demens, er det vigtigt, at man søger læge, hvis man bare har den mindste mistanke om for lavt stofskifte.

Lavt stofskifte symptomer

Omvendt er det vigtigt for personer, der allerede har fået diagnosticeret for lavt stofskifte, at søge læge ved ovenstående symptomer, da det netop kan være tegn på en anden sygdom.

Årsager til lavt stofskifte

Som regel skyldes for lavt stofskifte svigt i skjoldbruskkirtlen. Det kan opstå efter betændelse i skjoldbruskkirtlen, efter operation af skjoldbruskkirtlen, eller hvis man er blevet behandlet for for højt stofskifte med radioaktivt jod.

I andre tilfælde kan behandling med visse former for medicin og strålebehandling i området omkring halsen også føre til for lavt stofskifte, skriver sundhed.dk

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

I yderst sjældne tilfælde skyldes for lavt stofskifte svigt i det overordnede hormoncenter i hjernen. 

Sådan stilles diagnosen lavt stofskifte

Ofte afvises diagnosen ”for lavt stofskifte”, når TSH, som er det hormon, der stimulerer skjoldbruskkirtlen til at danne de hormoner, der stimulerer cellens stofskifte, måles indenfor normalen.

Men faktisk er det nødvendigt ikke kun at måle TSH-niveauet, men også niveauet af de andre hormoner, der har indflydelse på stofskiftet – og at måle cellernes følsomhed over for disse hormoner, siger kost- og ernæringsterapeut Tine Grandjean.

Hun fortæller videre, at flere amerikanske læger laver kliniske diagnoser, da blodprøvesvarene ofte ikke giver det rette billede i forbindelse med lavt stofskifte.

I den kliniske diagnose spørger læge eller behandler til alle tænkelige symptomer og afdækker balancen i de øvrige hormoner.

Det kan være brugbart at måle pulsen (minimum 60) og kropstemperaturen (minimum 36,5).

Ved lavt stofskifte kan der være mangel på stofskiftehormoner ude i vævet. En mangel, som ikke ses af en blodprøve.

Der kan ligeledes være en resistens overfor hormonet. Det vil sige, at hormonet simpelthen ikke virker godt i cellerne

Derved har vi det, vi kalder et funktionelt lave stofskifte, som altså giver alle stofskifte-symptomerne, uden at lægen kan se det i blodprøverne.

Kan lægen give en diagnose på lavt stofskifte ud fra blodprøverne, kan det være en lettelse at få medicin.

Mange oplever forbedringer, men lige så mange oplever ikke store forbedringer, selvom de kommer i behandling for for lavt stofskifte.

Det er derfor vigtigt at gøre noget selv for at sikre, at de grundlæggende betingelser for et sundt stofskifte er til stede og for at støtte en evt. medicinsk behandling.

Om Tine Grandjean:

Tine har arbejdet med sundhedsfremme og forebyggelse i 18 år.

Er uddannet Ernæringsterapeut, Professionsbachelor i ernæring, Kerneterapeut og løbende kurser ved DET, Skolen for psykosomatik og CET.

Har de seneste 9 år arbejdet som ernæringsterapeut med behandling af sygdomme og ubalancer.

Medlem af: Danske Ernæringsterapeuter (DET), Dansk Selskab for spiseforstyrrelser (DSS),

Samt Registreret Alternativ Behandler (RAB)

Hvad kan jeg gøre ved lavt stofskifte?

Det kan lyde meget kompliceret at gøre noget ved sit stofskifte. Men der er områder, hvor du selv kan tage fat:

  1. Masser af næringsstoffer kan modvirke lavt stofskifte. Rødbeder, spinat, avocado, broccoli, græskar og øvrige kulørte grøntsager, urter, nødder, fisk, og andre kødtyper samt mandler og kerner er alle fødevarer, som på hver sin måde stabiliserer blodsukkeret, dæmper inflammation og tilfører vigtige næringsstoffer.
  2. At få tilstrækkelig søvn - det kan lyde banalt, men det er altså et område, som hos de fleste kan blive bedre. I søvnen foregår mange vigtige processer. At undvære den har betydning for vores hormonbalance, energi, overskud samt mentale og fysiske formåen.
  3. Toiletbesøg dagligt. Hvis det ikke er muligt, og du ikke kan finde en løsning som virker, så bør du søge hjælp.
  4. Der er set sammenhæng mellem gluten og lavt stofskifte og autoimmune lidelser, så måske skal du undersøge om gluten er et problem for dig?
  5. Det kan være en fordel, at kålfamilien kun spises i mindre mængder - og helst i dampet form. Det skyldes nogle stoffer i kål, som hæmmer produktionen af det aktive stofskiftehormon og forårsager lavt stofskifte.
  6. Motion kan forbedre stofskiftet, ligesom det opbygger muskelmasse, sænker stress og øger blodcirkulationen, så næring transporteres helt ud i de yderste kar. Motion kan også hjælpe fordøjelsen på vej, så miljøet i tarmen bliver sundere.
  7. Endelig er der meditation, som kan afhjælpe stress, dæmpe kortisolniveauet og medvirke til mere ro, bedre søvn og dermed modvirke lavt stofskifte.

Sådan modvirker du lavt stofskifte

Begynd med at modvirke lavt stofskifte der, hvor du har din styrke! Falder det dig lettere at løbe en tur end at lave god mad, så starter du der. Dog skal du have for øje, at du får de andre aspekter med over nogle uger.

Har du mange symptomer og få resultater, så kan professionel hjælp blive den bedste investering i dit liv.

Du kan vinde livsglæde, vitalitet, arbejdsevne, overblik, hukommelse, pæn figur, balance i din krop, færre sygedage og styrken ved at have overvundet noget svært.