Vand i kroppen: Få lægens bedste råd til at undgå vand i kroppen
Vand i kroppen

Vand i kroppen: Få lægens bedste råd til at slippe af med vand i kroppen

af Redaktionen 15. marts 2021
Udgivet første gang 19. april 2017. Foto: Shutterstock
Vand i kroppen er langt fra unormalt, men det er nok de færreste, der nyder at føle sig spændt op som en ballon. Her får du en læges råd til at slippe af med de ekstra kilo væske i kroppen.

Har du prøvet at føle dig spændt som en ballon, har du fra tid til anden svært ved at lukke bukserne, og føles det nogle gange som om, du har lår i skoene?

Så handler det ikke nødvendigvis om, at du har taget på – i fedtmæssig forstand i hvert fald. Måske har du bare fået vand i kroppen.

Hvad er vand i kroppen?

Vand i kroppen kaldes også ”ødemer” og er en tilstand, hvor der er en øget mængde væske i kroppen.

Typisk får man hævede ankler, fødder og ben, men væsken kan også ophobe sig i et af kroppens hulrum, fx i bughulen eller lungehinden.

Alle kan få vand i kroppen, men tilstanden ses hyppigst hos ældre, hvor blødstrømningen kan være svækket – eller hos gravide.

Som gravid er du mere udsat for vand i kroppen

Op mod otte ud af ti af alle gravide får en øget mængde vand i kroppen. Det er en af de mest almindelige graviditetsgener, og er oftest værst i slutningen af graviditeten.

Vand i kroppen hos gravide skyldes stigende hormonniveauer under graviditeten og øget væskeudtrængning gennem væggen i blodårerne.

Det er ganske ufarligt, men en pludselig stigning af vand i kroppen bør alligevel vurderes af en læge.

Hvis du har problemer med vand i kroppen – gravid eller ej – er den gode nyhed, at væsken er forholdsvist let at slippe af med. Den dårlige nyhed er så til gengæld, at væsken lynhurtigt kan komme igen.

Det forklarer Søs Wollesen, der er læge og forfatter til flere bøger om sundhed.

Søs Wollesen

Søs Wollesen er læge, zoneterapeut, akupunktør og psykoterapeut samt forfatter til en række bøger om sundhed.

Hun er ansat som læge på Slagelse Sygehus og har sideløbende sin egen klinik, hvor hun rådgiver patienter om bl.a. kost og sundhed.

– Er du gravid eller oppe i årene, er du mere udsat for vand i kroppen end andre. Men der findes mange årsager til, at du lige pludselig får væskeophobninger. Det kan være noget så basalt som varmt vejr og din menstruationscyklus, der påvirker din krop. Ting, du ikke kan gøre så meget ved, siger hun.

– Men det kan også handle om, at du har trænet for hårdt og for længe, at du spiser forkert, eller at du simpelthen er inaktiv.

Tyngdekraften spiller en rolle for væske i kroppen

Væskeophobninger sætter sig som regel nogle bestemte steder, og det er der en årsag til, forklarer lægen.

– At væskeophobningerne sætter sig lige præcis i fingrene, fødderne og benene, skyldes tyngdekraften. Vand er tungt og falder derfor nedad, siger Søs Wollesen.

Hun råder derfor til, at man laver venepumpeøvelser for at undgå for stor belastning på venerne.

3 øvelser: Sådan træner du vand i kroppen væk

Venepumpeøvelser er et godt trick til at få væskeophobningerne til at slippe vævet, hvor vandet sætter sig. Øvelserne er nemme at lave, og de kan udføres hvor som helst.

For at undgå, at væskeophobningerne kommer snigende, er det en god idé at bruge nogle minutter på øvelserne hver dag, så blodomløbet sættes i gang.

Benene: Stå med det forreste af foden på kanten af f.eks. et trappetrin og vip op og ned i nogle minutter.

Armene: Lad, som om du træner med imaginære håndvægte. Bøj og stræk albueleddet og hold spændingen i nogle sekunder. Fortsæt øvelsen i nogle minutter.

Bækkenet: Læg dig på gulvet og løft bækkenet højt fra gulvet. Hold spændingen i bevægelsen og sænk ned mod gulvet. Fortsæt i nogle minutter.

Slankekure øger mængden af vand i kroppen

Generelt advarer Søs Wollesen mod, at man går på slankekure, da det ofte resulterer i, at man går på kompromis med et varieret næringsindhold, og det kan få kroppen ud af balance.

– Når du går på slankekur, vil du ofte skære ned på noget, som faktisk hører en sund og balanceret kost til. Det kan betyde reduceret indtag af f.eks. proteiner, vitaminer og mineraler. Sørg for at spise sundt og varieret, så kroppen får mulighed for at optage mest mulig næring, siger hun.

–  Således er sandsynligheden for, at du undgår væskeophobninger større, fordi kroppens maskineri fungerer og er i balance.

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

Har du væske i kroppen, er det alligevel vigtigt, at du får drukket nok væske, og at du holder igen med salt, som binder væsken.

– Du kan også drikke Ginkgo biloba-te en gang om dagen for at sætte gang i kredsløbet, og ligger problemerne med væskeophobningen omkring din menstruation, kan 1-2 kopper mælkebøttete om dagen hjælpe. Du kan også tage tilskud af B-vitamin for at reducere væskeophobninger, siger lægen.