Sundhed

Nye anbefalinger om 0-4-åriges motion og skærmbrug

af Anne Romanelli 29. januar 2016
Sundhedsstyrelsen har for første gang nogensinde lavet anbefalinger om de mindste børns skærmbrug og fysiske aktivitet.
Det har længe været kendt, at voksne anbefales at være fysisk aktive mindst 30 minutter om dagen, og større børn mindst 60 minutter om dagen. Men hidtil har der ikke været nogen anbefalinger for de 0-4-årige.    Det har Sundhedsstyrelsen nu lavet om på, idet man netop har lanceret de første anbefalinger for denne aldersgruppes daglige aktivitetsniveau.      Der sættes dog ikke minuttal på, da der ikke findes forskning, som understøtter et givent minuttal for de mindste børn. Til gengæld gives der en række eksempler på, hvad den fysiske aktivitet kan bestå af, ligesom det anbefales, at børnene ikke bruger for meget tid foran skærmen.   Ekspert advarer: Ipad'en kan skade dit barn >>   Anbefalingerne er delt op i følgende undergrupper: 0-1-årige og 1-4-årige.   De nye anbefalinger for 0-1-årige:Lad barnet ligge så meget som muligt på maven, når det er vågent Når barnet ligger på maven, styrker det ryggen og armmusklerne, så det med tiden kan skubbe sig op på armene, rulle og kravle. • Sørg for, at barnet bevæger sig på forskellige måder i løbet af dagen Når barnet øver sig i nye og forskellige bevægelser bl.a. ved at række ud efter, hive i og skubbe til ting, lærer det sin krop at kende. • Sørg for, at barnet kan bevæge sig frit mest muligt Undlad at lade barnet sidde i skråstol, autostol og høj stol længere end nødvendigt. Barnets motoriske udvikling bliver bedre, når det har mulighed for at bevæge sig.   Eksempler på fysisk aktivitet for 0-1-årige: • Ligge på maven (fx på gulvet, på din arm og på sengen) • Hoppe på skødet  • Rejse sig op ved møbler  • Gå med støtte  • Tumleleg med voksne (fx trille, hoppe, svinge)  • Babyrytmik  • Babysvømning    5 faktorer der gør babysvømning til en succes >>       De nye anbefalinger for 1-4-årige: • Sørg for, at barnet er aktivt på forskellige måder i løbet af dagen Når barnet øver sig i nye og forskellige bevægelser, styrker det sine motoriske færdigheder. Det er tilfredsstillende for barnet at kunne mestre kroppen og giver bedre forudsætninger for at indgå i leg med andre børn. • Sørg for, at barnet kan bevæge sig frit mest muligt Undlad at lade barnet sidde i høj stol og klapvogn mere end højst nødvendigt. Barnets motoriske udvikling bliver bedre, når det har mulighed for at bevæge sig.  • Begræns mængden af skærmtid Skærmtid kan påvirke barnets trivsel negativt. Selvom barnet kan have brug for stillesiddende aktivitet indimellem, er det vigtigt for barnet at bevæge sig så meget som muligt gennem dagen.   Eksempler på fysisk aktivitet for 1-4 årige: • Kravle, hoppe, gynge, danse, klatre, løbe • Leg indendørs (fx bevægelse til musik og tumleleg) • Leg udendørs (fx på legeplads, i naturen, i haven/gården) • Gymnastik og rytmik • Gang, løbecykel, løbehjul, cykling • Svømning • Boldlege   Hvornår er børn gamle nok til fritidsaktiviteter? >>  

MAMA.dk anbefaler: Sej HAJFINNE - god hjælp til svømmetræningen!

Er det tid til at lære dit barn at svømme? Så styr udenom store mavebælter og irriterende oppustelige badeluffer. Med hajfinnen SwimFin får dit barn optimal bevægelsesfrihed - og støtte efter behov: Et barn, som slet ikke kan svømme, holdes over vandoverfladen, mens et barn, der kan svømme på egen hånd, får minimal hjælp af rygbæltet. Til børn over 36 mdr. Fås i flere farver.

Køb den her >> (Set til 229,00 kr.)

Læs også: 20 tips til sjove udendørslege   Gode ideer til aktiv leg i naturen med dit barn   Sådan undgår du, at dit barn bliver et dovendyr   Gode råd om børns skærmforbrug   7 øvelser der styrker babys motorik:

7 øvelser der styrker babys motorik

1. Hæng til tørre Sæt dig med fødderne i gulvet og med let bøjede knæ. Du kan også sidde i skrædderstilling. Læg baby på ryggen på dine lår med hovedet vendt ind mod dig. Barnet holdes om hofterne og løftes op, så det hænger med hovedet nedad i øjenhøjde med dig. Bøj og stræk armene et par gange, så barnet får en lille elevatortur stadig med hovedet nedad. Hvis barnet er over et år, er det bedst at stå op og holde i lårene.   OM ØVELSEN * Babys alder: 0-2 år * Stimulerer babys balancesans og løsner nakkemusklerne * Stimulerer mors armmuskler * Redskab: Dine arme * Varighed: 2 minutter
2. Baby ombord Læg dig på ryggen med knæerne løftet ca. 90 grader. Barnet placeres på maven  på dine skinneben med hovedet mod dig. Hold i barnets hænder eller oppe omkring dets skuldre. Vug op og ned i knæleddet - gerne med gradvist større udsving, så barnet til sidst næsten står på hovedet. Er du nervøs for, at barnet tipper over, kan du støtte mere omkring dets krop med dine hænder. Hold nu skinnebenet lodret igen, og gør klar til at 'lette': Gyng hele din krop frem og tilbage, så du kommer helt op i siddende stilling og tilbage igen - hele tiden med barnet liggende nogenlunde lodret på dine skinneben.   OM ØVELSEN * Babys alder: Fra 2 mdr. til 2 år. * Stimulerer babys balancesans, muskel-led-sans og den maveliggende stilling.  * Stimulerer mors mave- og rygmuskler. * Redskab: Dine ben og en madras til at ligge på. * Varighed: 10 minutter.
3. Gå trillebør Læg noget spændende legetøj ud på gulvet, som baby kan 'trille' hen til. Barnet lægges på maven. Tag fat om dets hofter, og løft lidt op i underkroppen, så barnet udelukkende støtter på hænderne. Skub blidt 'trillebøren' i gang ved at vride hofterne op og ned i den vandrette position, så barnet hjælpes til at flytte hænderne fremad. Det er svært og hårdt, så det kræver små pauser, men sørg for, at det ikke giver op for let. Kan barnet endnu ikke gå fremad på hænderne, så lad det støtte med hænderne mod gulvet, mens du fortsat holder om barnets hofter og løfter underkroppen let op, så benene ikke rører gulvet. Der skal nu rokkes lidt frem og tilbage, så der kommer godt med tryk på skulderleddene. OM ØVELSEN * Babys alder: Fra 8 mdr. til 2 år. Fra 1 år skal man holde på lår eller lægge. * Stimulerer babys kravleri, krydsbevægelser, balancesans og muskel-led-sans. * Stimulerer mors rygmuskler. * Redskab: Legetøj eller andet spændende at række ud efter. * Varighed: 2-5 minutter.    
4. Kloden rundt Legen kan kun bruges af børn, der kan sidde selv, da den kræver stabil ryg og hofte. Sæt barnet op på bolden, mens du holder om dets hofter med begge hænder. Løft barnet op og ned på bolden i små hop - lad bolden gøre sin del af arbejdet, så barnet kan mærke, at bolden skubber på nedefra for hvert hop. OM ØVELSEN * Babys alder: Fra 6 mdr. og op. * Stimulerer babys balancesans, muskel-led-sans, ryg- og nakkemuskler samt falderefleks. * Stimulerer mors arm- og mavemuskler. * Redskab: En stor bold og din krop. * Varighed: Ca. 5 minutter. 
5. Down Under Hold barnet omkring lårene, og lad det hænge med hovedet nedad. Er barnets lår buttede, kan det være svært at få rigtigt fat, men af hensyn til de lidt ustabile led skal man være varsom med at holde omkring anklerne. Her kan du i stedet holde omkring barnets skinneben. Sving barnet frem og tilbage, hvis du kan mærke, at det kan lide det. OM ØVELSEN * Babys alder: 6-9 mdr. * Stimulerer babys balancesans. * Stimulerer mors armmuskler. * Redskab: Dine arme. * Varighed: 5-10 minutter.
6. Babyelevator Fold et lagen ud på en madras. Læg barnet midt på lagenet i længderetningen. Stil jer i hver ende af lagenet, og vikl et hjørne om hver hånd, så i har godt fat og kan løfte barnet op fra underlaget. Hold overarmene tæt mod kroppen, så lagenet ikke 'lukker til' foroven. Hæv og sænk armene i takt - og luk lidt sammen, når 'elevatoren er oppe'. Det kilder og føles skønt for den lille. Sørg for god afstand til gulvet på vejen ned. Hold gerne små pauser, og kig ind til barnet for at se, hvordan det reagerer. OM ØVELSEN * Babys alder: Fra 3-6 måneder. * Stimulerer babys balancesans og faldereflekser. * Stimulerer mors mave- og armmuskler. * Redskab: Lagen og to personer. * Varighed: 10 minutter. 
7. Snurretur med storken Læg et lagen ud over gulvet. Barnet lægges midt på lagenet i lændgeretningen. Lagenets ender samles på den korte led med den ene hånd og vikles omkring håndleddet. Der gøres det samme med den anden hånd i lagenets anden ende. Lagenet løftes op, så barnet er helt fri af gulvet. Kryds dine arme ind foran hinanden på skift, så baby automatisk begynder at snurre frem og tilbage. Armene må ikke åbnes for meget under krydsningen, for så blver snurreturen dårligere og sværere for dig at styre. OM ØVELSEN * Babys alder: 0-1 år. * Stimulerer babys balancesans. * Stimulerer mors arm- og mavemuskler.   * Redskab: Voksenlagen eller et tyndt tæppe. * Varighed: 4 minutter. Se også: Sådan hjælper du din baby med at sidde Hjælp dit barn på benene
  Fastelavn er mit navn...

Har I fundet fastelavnskostumet til d. 7. februar 2016? MAMA.dk har været på udkig, og fundet disse fine kostumer frem.

1. Drage, 259 kr., Køb kostumet her, 2. Hvid tiger, 259 kr., Køb kostumet her, 3. Tiger, 229 kr., Køb kostumet her

1. Pippi, 299 kr. Køb kostumet her, 2. Spiderman, 249 kr. Køb kostumet her, 3. Star Wars, 299 kr, Køb kostumet her

Her kan du finde flere kostumer:

 

 

Artiklen indeholder affiliatelink