Løb

Sådan bliver du klar- 10 kilometer løbeprogram

Er du allerede en rutineret løber, som gerne vil løbe længere? Få fat i Marathonssport's 10-kilometer løbeprogram her

Du har allerede en rutine, hvor du kan løbe fem kilometer – så du skal blot bygge på. I kraft af at du allerede har en basisform, er det tid til, at du udfordrer dig selv med tempoture, bakketræning og intervaller, så du ikke alene bliver hurtigere, men også får en endnu bedre grundform. Det optimale program er på 16 uger med udgangspunkt i, at du er let trænet og kan løbe 5 km.

FÅ LØBEPROGRAMMET HER

Huskeliste til 10’eren:

 
Husk intervallerne
Du har fuldstændig styr på 5-kilometeren i moderat tempo, men husk at udfordre dig selv. Intervaltræning én gang om ugen rykker gevaldigt og gør dig hurtigere.
 
Få en buddy
Når du skal presses, kan det være en idé, at du anskaffer dig en løbepartner. Du har næppe lyst til at være den langsomste, og derfor giver du den nok lidt ekstra gas. Det samme gør hun sikkert!
 
Track dig selv
Nu, hvor du er blevet lidt mere seriøs med træningen, er det på sin plads at måle dine resultater. Få dig et løbeur eller download nogle apps, så du kan tracke tid, puls og tempo.
 
Køb ekstra sko
Når du løber intervaller, kan det være en idé at gøre det i specielle intervalsko, som er lettere. Det er sjovere, du vejer mindre, og du løber hurtigere. Men brug kun skoen til korte distancer.
 
Læs mere om: