Familieliv

Ny app gør opdragelse sjovt for hele familien

af Anne Romanelli 26. april 2016
Hvordan får du dit barn til at gå i seng til tiden, tale pænt og rydde op på sit værelse? Måske er en ny app vejen til succes – og en sjov oplevelse for alle i familien?

Måske bærer sengetid i jeres familie altid præg af konflikt, gråd og store diskussioner. Eller måske er der et andet element i opdragelsen, som du og dit barn ikke lige er helt enige om.

Det er under alle omstændigheder helt naturligt, og selvom det nok er en god trøst, at de fleste forældre har det på samme måde, så kan man alligevel godt have brug for at finde en løsning på konflikterne, som alle i familien kan være med på.

Undgå at huslige pligter bliver ’sure pligter’

Måske findes løsningen i den nye app ’Belønningstavlen’, som er udviklet af Betina Isted Andersen.

Læs også: Sådan får du hjælpsomme børn

Hun er selv er mor til to piger på hhv. 6 og 8 år og savnede en måde, hvor hun og døtrene bedst kunne samarbejde om de huslige pligter – uden at de blev til sure pligter.

- Jeg var som sikkert mange forældre træt af at komme med tomme trusler, som dagligt fløj igennem luften, når vi skulle have vores piger til at hjælpe til! Vi forsøgte med den klassiske hjemmelavede belønningstavle, som fyldte det meste af køleskabet, men vi havde svært ved at fastholde den i den travle hverdag. Så jeg tænke, det må kunne gøres nemmere, og den første tanke var selvfølgelig en app!, siger Betina Isted Andersen.

Læs også: SÅDAN får du dit barn til at rydde op på værelset

Bestem selv opgaver – og belønninger

Med ’Belønningstavlen’ kan du selv lave en liste over de opgaver, der skal løses af de enkelte familiemedlemmer, og de belønninger, som venter forude, hvis det rent faktisk sker – f.eks. en ekstra godnathistorie eller en tur i biografen.

Du bestemmer selv pligterne og belønningerne – evt. i samråd med dit barn, så det bliver jeres fælles projekt. Det er derfor op til dig (og dit barn), hvad der er rimelige opgaver og belønninger.

Læs også: Derfor er pligter vigtige for dit barn

På den måde kan dit barn overskue sine opgaver og se, at det bærer frugt, hvis opgaverne løses.

Eksempler på hhv. opgaver og belønninger:

Eksempel på barnets belønningstavle:

Opgaver bliver en vane

Hjemme hos Betina Isted Andersen selv har ’Belønningstavlen’ i hvert fald været en succes:

- Mine piger skændes mindre, de hjælper mere til, og som tiden går, behøver de ikke få point for at hjælpe med opvasken eller gå glad i bad, for nu er det blevet en vane. Det sker helt af sig selv, men der vil altid være opgaver, der skal indarbejdes som en vane eller bare aldrig bliver en vane. Men så det godt, man altid kan have appen ved hånden, siger hun.

Læs også: Så meget får danske børn i lommepenge

Mange børn vil gerne hjælpe til

Det kan også være, at dit barn faktisk gerne vil tømme opvaskemaskinen og gå ud med skraldet, uden at du nødvendigvis skal vifte med en is for næsen af barnet.

For mange børn vil egentlig gerne hjælpe til derhjemme, men i hverdagens travlhed glemmer vi forældre måske ofte at tage børnene med.

Læs også: Skal børn have lommepenge?

Her er ’Belønningstavlen’ også brugbar, da den skaber overblik, så du ved, hvem der tager sig af hvad. Og ved at bruge børnene i planlægningen lader du dem vide, at de har en vigtig plads i familien. Det kan de samtidig også selv se, når deres navn dukker op i appens opgaveliste.

Pligter giver ansvarlige børn

Det anbefales at starte med få opgaver og en hurtig udbetaling af en belønning, så barnet hurtig kan se et resultat af de opgaver, det har udført.

Så kan I efterhånden tilføje flere opgaver i forhold til barnets parathed og alder. 

Husk, at jo mere du tager dit barn med i beslutningen, både mht. opgaver og belønninger, jo større ansvarlighed får de, og det bliver nemmere at fastholde dem.

Download appen 'Belønningstavlen' her >> (Første barn er gratis - derefter 19 kr. for flere børn)

Pligter - motivér dit barn uanset alder!:

Pligter: Sådan motiverer du dit barn

DÉT MOTIVERER DIT 1-3-ÅRIGE BARN: * At gøre nytte og føle sig betydningsfuld: ’Jeg har tabt mine briller ned bag sofaen. Du kan bedre kravle ind og få fat, end jeg kan. Vil du gøre det?’. * Fællesskab: ’Det er rigtig hyggeligt, hvis vi to kan stå og bage sammen. Du kan stå på trappestolen ved siden af mig. Så har du det lille forklæde på, og jeg har det store på, og så hjælper vi hinanden’. * Nysgerrighed og eksperimenter: ’Vil du hjælpe mig med at vaske op? Lad os se, hvad du kan finde nede i skummet! Vil du prøve at støvsuge med den lille smarte støvsuger?’. DÉT KAN BARNET EVT. HJÆLPE MED (UNDER OPSYN): * Dække bord og stille service ud igen, fiske ting frem under sofaen, putte tøj i vaskemaskinen, stille sko på plads, hælde mad op til husdyr, feje gulv med en lille kost osv. Vær tålmodig, fokusér på opgaven og ikke målet, og vær opmærksom på ikke at køre barnet træt. Kilde: ’Børn skal da arbejde’ af Karen Lumholt og Marie Kraul, Gyldendal.
DÉT MOTIVERER DIT 4-7-ÅRIGE BARN: * Indflydelse og betydning: ’Hvis du hjælper mig med at lave mad, kan du bestemme, hvad vi skal spise. Vil du smage sovsen? Så kan du fortælle mig, om der skal mere tomat i?’. * Nysgerrighed og eksperimenter: ’Du må gerne få lov til at prøve saftpresseren, så skal jeg vise, hvordan man gør’. * Følelsen af at stige i graderne: Det er ellers kun de store, som må koge vand, men hvis jeg står her ved siden af, tror jeg godt, at du kan. DÉT KAN BARNRET EVT. HJÆLPE MED: * Fylde og tømme opvaskemaskine, gå ud med skraldespanden, hænge vasketøj op, rede senge, rydde op på eget værelse, smøre madpakke sammen med mor eller far osv. Vær opmærksom på, at børn i denne alder tit tror, at de kan mere, end de kan – de skal vejledes tæt, men alligevel opleve at få ansvar. Husk også at sige tak for hjælp. Det styrker barnets følelse af, at det ikke er pjat der her, men en virkelig hjælp, de yder. Kilde: ’Børn skal da arbejde’ af Karen Lumholt og Marie Kraul, Gyldendal.
DÉT MOTIVERER DIT 8-12-ÅRIGE BARN: * At have medsvar: ’Vil du lige se, om der er nogen, der ikke har sat deres sko og tasker på plads og så kalde på dem og bede dem gøre det?’ * At stige i graderne: ’Vil du hjælpe lillesøster med at binde sine sko? Jeg tror, hun vil blive rigtig glad for din hjælp’. * At klare tingene selv og få anerkendelse for det: ’Hvor er det sejt, at du har lavet/vil lave kødsovsen helt selv’. DÉT KAN BARNET EVT. HJÆLPE MED:   * Sortere vasketøj og lægge tøj på plads, vaske gulv, rydde op i hjemmets forskellige rum, stå for lette indkøb (afhængigt af trafikforhold), tilberede visse madvarer, holde orden i skoletasken osv. Vær opmærksom på, at børn i denne alder kan være distræte, og at piger kan være mere begejstrede for husligt arbejde end drenge. Vælg dine kampe med omhu og giv lidt længere snor, hvis der virkelig er behov for det. Kilde: ’Børn skal da arbejde’ af Karen Lumholt og Marie Kraul, Gyldendal.
DÉT MOTIVERER DIN TEENAGER: * Hvad kammeraterne synes: Det er ikke cool at gå med krøllet og ildelugtende tøj, så det kan være motivation til at få vasket sit (og resten af familiens) tøj. Det kan også være et godt scoretrick at være god i et køkken! * Belønninger: ’Du må gerne holde fest i weekenden, hvis du lige hjælper med opvasken’. DÉT KAN DIN TEENAGER EVT. HJÆLPE MED:  * I princippet stort set de samme opgaver som en voksen! Dog kan teenageren være overmodig, især når der er kammerater til stede, så hold et vågent øje, hvis der er f.eks. skarpe knive i sving. Vær opmærksom på, at teenageren generelt har mange lektier, fritidsaktiviteter osv., så det kan være svært at få plads til at deltage i familiens gøremål. Saml evt. de huslige pligter på bestemte dage, så han eller hun har fri de andre dage. Kilde: ’Børn skal da arbejde’ af Karen Lumholt og Marie Kraul, Gyldendal. Læs også: Skal børn have lommepenge?