søvn
Selvudvikling

Søvn: 8 tips til at sove godt

Søvn spiller som bekendt en stor rolle for vores fysiske og psykiske sundhed, og har du problemer med at sove, fylder det garanteret rigtig meget i dit liv. En ny videnskabelig rapport giver dig gode råd, så du forhåbentlig kan tage af sted til drømmeland uden problemer.

8 tips til til god søvn

 
1. Stå op og gå i seng på regelmæssige tidspunkter – det fremmer en regelmæssig døgnrytme.
 
2. Undgå at sove i løbet af dagen, selv om du er søvnig.
 
3. Gå kun i seng, når du er søvnig, og forlad soveværelset, hvis du ikke kan falde i søvn.
 
4. Undgå ikke-søvnrelaterede aktiviteter (gælder dog ikke sex!) i soveværelset – f.eks. arbejde, besvarelse af e-mails osv.
 
5. Lær afspændingsteknik. Det kan reducere spændinger, der modvirker søvn. Brug teknikken, hvis du vågner om natten eller har svært ved at falde i søvn.
 
LÆS OGSÅ: 7 tegn på du mangler søvn
 
6. Undgå at gruble over problemer og over morgendagen, når du ligger i sengen. Skriv i stedet dine problemer ned flere timer før sengetid, og skriv også, hvordan du tror du kan tackle problemerne – og læg derefter alle problemer væk.
 
7. Vær opmærksom på negative tanker om søvn, der kan bidrage til at holde dig vågen. Tænk på, det ingen katastrofe er, hvis du ikke sover så meget, som du måske bør, hver nat. Vi mennesker er relativt robuste over for søvnmangel i en periode.
 
8. Før dagbog over, hvornår du går i seng, hvornår du sover, og hvor mange timer du sover, hvor tit du vågner, og hvornår du står op. Mange bliver positivt overraskede over, hvor længe de faktisk sover.
 
Kilde: Rapporten ”Søvn og sundhed” udgivet af Vidensråd for forebyggelse
 
LÆS OGSÅ: Derfor kan dit mavefedt ødelægge din søvn
 
Læs mere om: