Sundhedsguide til livsnyderen

18. september 2012
af Pernille Lewinsky Kofoed
Få en sundhedsguide med 10 forbavsende sunde hemmeligheder der giver livsnyderen mulighed for også at have en sund livsstil.

Et godt helbred og en sund livsstil behøver ikke være forbundet med afsavn og hård motion. Faktisk er det nemmere at leve sundt og holde sig i form end man lige skulle tro - læs med her hvor Q giver dig 10 forbavsende tips, der kan gøre den sunde livsstil til en dans på roser.


Sundhedsguide - tip nr 1: Husk fedt kan være fedt

Det er vigtigt at holde igen med fedtet, men bliv ikke alt for fedtforskrækket. Fedt er essentielt for, at du kan optage vigtige vitaminer som A, D, E og K. Desuden er fedt en effektiv måde at tilføre kroppen energi på, og ifølge Fødevarestyrelsen bør 30 % af dit energiindtag stamme fra fedt. Som tommelfingerregel skal du have ca. 2 spiseskefulde fedt om dagen - udover det, som du får skjult i forskellige fødevarer, men det er ikke lige fedt, hvilken slags du spiser. Det mættede (hårde) fedt øger mængden af dårligt kolesterol i blodet og dermed risikoen for hjertekarsygdomme. Det sunde fedt derimod, f.eks. oliven- og rapsolie, og det som findes i fisk, nødder, mandler og avocado, er spækket med de sunde umættede fedtsyrer, blandt andet Omega-3, der øger det "gode" kolesterol (HDL), beskytter mod hjertekarsygdomme og holder hjernen i topform.

Vi døjer næsten alle med de samme problemer når det kommer til en sund livsstil så hvorfor ikke lærer lidt af hinanden - Få 10 kvinders tips til en sundere hverdag.

Sundhedsguide - tip nr 2: Tak for kaffe

Du kan roligt nyde en dampende varm kop kaffe uden dårlig samvittighed. For hvis du indtager 400 mg. koffein om dagen eller det, der svarer til 4 kopper kaffe, skulle det ligefrem styrke dit helbred og beskytte dig mod sygdom. Ny forskning viser nemlig, at kaffe er langt bedre end sit rygte, da det indeholder mere end 1000 forskellige stoffer, der kan gavne sundheden, herunder bl.a. koffein og antioxydanter. Koffein får blodsukkeret til at falde og stimulerer hukommelsen, fremmer præstationsevnen og lindrer hovedpine og astma, mens antioxydanterne menes at have en forebyggende virkning mod kræft i blandt andet tyktarm, lever, spiserør og bryst.


Få de sunde og velfungrende apps til din smartphone her og gør det lidt sjovere at spise sundt og at dyrke motion.

Sundhedsguide - tip nr 3: Chokolade - en grøntsag forklædt som slik

Mørk chokolade med et højt kakaoindhold er smækfyldt med sunde stoffer. Forskere kalder det ligefrem en grøntsag forklædt som slik. Den mørke chokolade indeholder blandt andet stoffer som kalium, magnesium og jern, men det er især det høje indhold af antioxydanter, som også findes i frugt og grøntsager, der gør den sund. Antioxydanter har nemlig en gunstig effekt på kroppens celler, sænker blodtrykket og det "dårlige" kolesterol, øger indholdet af sunde fedtstoffer i blodet og menes også at styrke hjernen. Desuden er danske fedmeforskere ved at udvikle en mørk chokolade, der oveni købet skulle virke slankende.

Sundhedsguide - regel nr 4: Hold igen med vandet

Din krop består af 70 % vand, og vand er livsvigtigt, fordi det er med til at transportere vigtige næringsstoffer rundt i kroppen og opretholde væskebalancen, så kroppen kan fungere og holde sig frisk og klar, og så hjernen ikke brænder sammen. Du har sikkert fået tudet ørerne fulde med, at du bør drikke mindst 1,5-2 liter vand om dagen, men ifølge nye undersøgelser, er der intet belæg for det. Tværtimod bør du holde lidt igen med vandet, da du ellers risikerer, at skylle nyttige vitaminer og mineraler ud af kroppen og nedsætte nyrernes evne til at koncentrere urinen. Drik i stedet, når du føler tørst og husk, at du også får en del vand gennem kosten, da bl.a. agurker, jordbær, melon og peberfrugter indeholder masser af livgivende vand.

Vi har alle hørt hvor mange kalorier en banan indeholder og vi ved det ikke er sundt at spise for meget rødt kød - der er i det hele taget mange madvarer vi ikke må spise - her får du fem udskældte madvarer du faktisk godt må spise.


Sundhedsguide - regel nr 5: Spis mere

Går du rundt og tror, at du taber dig ved at springe et måltid eller to over, så må du tro om igen. For hvis du dropper et måltid i løbet af dagen, vil din krop nemlig tro, at den ikke får mad nok og derfor sænke stofskiftet. Desuden vil du være tilbøjelig til at overspise til det næste måltid, fordi du er mere sulten, end du plejer. Så vil du tabe dig, er det vigtigt at du spiser mindre, hyppige måltider og sunde snacks i løbet af dagen. Det hjælper dig med at kontrollere både din appetit og lækkersult og holde forbrændingen oppe.

Se de sidste 5 overraskende livsstilsråd på her