Træning og kost

Så længe er du om at fordøje maden

af Slankedoktor 21. marts 2012
Der er stor forskel på, hvor længe nødder og hvid pasta ligger i maven. Se her hvad du skal spise for at mætheden holder længere.

Brune ris og rødt kød ligger samme sted i fire timer, nødder som f.eks. valnødder ligger der i seks timer, men et stykke franskbrød med Nutella kun ligger i maven i en time..

Og det har i høj grad betydning for, hvor mæt man føler sig efter et måltid.

"Det har noget at gøre med, hvor kompleks en madvare er. F.eks. har oksekød en fast struktur med et højt protein- og fedtindhold. Så det kræver meget af maden for at få det skilt ad og fordøjet. Når maden ligger længere tid i maven, giver det også mæthed i længere tid", siger Lisa Bolting, der er chefdiætist ved www.Slankedoktor.dk, til www.Alive.dk.

Slær ned på proteinholdig mad Selvom det er sundt at spise makrel, nødder og grove kornprodukter, som ligger i maven i lang tid og giver mæthed, er det ikke nødvendigvis en god idé kun at spise disse madvarer.

Tab dig med Slank

Kæmper du en evig kamp mod de ekstra kilo? Du er langt fra den eneste, og nu kan du med SlankeDoktor få støtte og opbakning fra et af Danmarks største slanke-communities.

Q Slank er et samarbejde mellem Q og SlankeDoktor, og bliver du medlem her får du både personlig diætist og kostplan, Danmarks bedste kalorieberegner og adgang til over 5000 opskrifter online.

Vil du møde nye bekendtskaber samtidig med du smider de overflødige kilo? Så bliv medlem af Q Slank nu ved at klikke her

"Det giver en god mæthed og er sundt. Makrel er en meget fed fisk og meget sund - men man skal ikke spise 300 gram røget makrel. Så har maven det ikke helt godt. Det er en fordel, at man blander madtyperne lidt, og det gør vi jo også, når vi spiser middagsmad. Hvis vi kun spiser et halvt kilo kød, vil det være meget tungt for maven at fordøje, og man kan faktisk blive lidt utilpas. Kulhydrater og fibre er med til at flytte maden videre i kroppen", forklarer Lisa Bolting.Antal timer maden bliver i maven Aktiv Træning har lavet følgende liste, der viser lidt om, hvor lang tid forskellige madvarer er om at komme igennem vores system:

0 timer: Her finder vi letfordøjelige energibarer, energidrikke og juice fortyndet med vand.

1 time: Meget modne bananer, franskbrød med Nutella og syltetøj.

2 timer: Det er f.eks. frugt, yoghurt, agurk og salat, der ligger her. Også knækbrød, bagt kartoffel, pasta og mager fisk findes her.

3 timer: Her finder vi finder vi eksempelvis lyst brød, fjerkræ og grøntsager som ærter og peberfrugter. Også yoghurt og skyr kan ligge tre timer i maven.

4 timer: Grove kornprodukter, rødt kød og fed fisk, der ikke er røget. Her ligger også tørret frugt.

5 timer: Forskellige kåltyper, tørrede bønner og røget kød.

6 timer: Røget og fed fisk samt nødder.Læs også: Hvor mange kalorier må jeg spise på en dag?Læs også: Derfor er alle måltider vigtigeLæs også: Få tips til at tabe dig her