Træning og kost

Kostplan: Gratineret laks med asparges og broccoli

21. juli 2010
af Jeanette Hansen, diætist, SlankeDoktor
Slankedoktor giver dig en ugemadplan, der giver dig inspiration samt energi og overskud til at opnå og holde et vægttab. Her får du opskriften på gratineret laks med asparges og broccoli

(5 portioner) Ingredienser500 g Lakseportioner500 g Broccolibuketter2 ds. Aspargessnitter5 spsk. Hvedemel2,5 dl Minimælk2,5 dl Aspargesvand og fiskesuppe125 g Rejer100 g Revet ost max. 10 %SaltPeber, hvid250 g Grove flutes Sådan gør du:Læg laksestykkerne i et letsmurt ildfast fad, krydr med salt Dæk fisken med alufolie eller bagepapir, steg fisken i ca. 10 min. ved 175°C Tag fisken ud, hæld evt. fiskesuppen fra i en skål (gem suppen til sovs)Kog broccolibuketterne i vand med salt 1 min., hæld vandet fra Hæld aspargessnitterne i en sigte (gem aspargesvandet til sovs)Hvedemel og mælk rystes til en jævning.Fiskesuppe og aspargesvand koges op, gryden tages af varmen, jævningen piskes i sovsen Kog sovsen ca. 5 min. ved svag varme, smag til med salt og peberHæld sovsen over laksenLæg rejer, broccoli og asparges omkring laksen, drys med revet ost Gratiner retten i ovn ca. 25 min. ved 175°C - indtil laksen er gennemstegt, og retten er gylden (reguler evt. temperaturen under gratineringen)Serveringsforslag:Serveres med grove flutes og citronbåde. Pynt evt. med dild- eller persilledrys.TipsBrug gerne friske asparges (grønne eller hvide), som skæres i snitter og koges sammen med broccolibuketterne i ca. 1 min. Husk at gemme lidt af kogevandet til sovs. Energi-information pr. portionEnergi 467kcal / 1954kJFedt 15gKulhydrater 44gProtein 42gAlkohol 0gKostfibre 7g SE MADPLANEN FOR HELE UGEN HERFå flere tips og tricks til dit vægttab hos Slankedoktor.dkRELEVANTE LINKS