Træning og kost

Genial alt-i-en-øvelse

af SØNDAGs sundhedspanel 28. juni 2012
foto: Shutterstock
Denne øvelse aktivere mange muskelgrupper på en gang, og derfor kaldes den for en alt i en øvelse

Overhead squat'en« er en af de øvelser, der aktiverer mange muskelgrupper på én og samme gang, derfor kaldes den - ligesom lunges, planke og armstrækninger - for en »alt i én øvelse«.Overhead squat træner muskler i balder og lår, og samtidig træner den også din kerne, altså musklerne omkring bækken, hofter og ryg - og forbedrer din kropsholdning! LÆS MERE: Det er vigtigt at ens dybe ryg- og mavemuskler er stærke. Her får du en øvelse der styrker din krops kerne.Trænger du til en ekstra udfordring, kan du lave øvelsen med lidt vægt på, enten i form af en håndvægt i hver hånd eller have et kosteskaft eller en træningsbold mellem hænderne.

SÅDAN GØR DU

• Stå med hoftebreddes afstand mellem dine fødder.• Løft armene (evt. med vægte, bold eller kosteskaft) op over hovedet. Begge arme skal være strakte .• Bøj ned i knæene, til maks. 90 grader. Knæene følger dine fødder (tåen ved siden af storetåen!), og pres numsen så langt bagud som muligt, forestil dig, at du skal sætte dig bagud på en stol.LÆS MERE: Det er en god ide at gå i sauna efter træning. Læs hvorfor lige her!• Vær obs på at din kropsvægt ligger på hælene - du skal kunne løfte den forreste del af fødderne, imens du laver øvelsen, uden at det forstyrrer din balance.• Stræk knæene ud igen. Gentag øvelsen 8-12 gange og lav 3 sæt.