80-20 kuren
Træning og kost

80-20 kuren: Din nye yndlingskur (med plads til kage)

af Gitte Holm 30. juli 2015
foto: Panthermedia
Tænk, hvis man kunne leve sundt, holde den slanke linje – og stadig sige stort JA TAK til kage. Det kan du. Svaret hedder 80-20, og konceptet er ganske simpelt: Vælg det sunde 80 procent af tiden, og drop reglerne de sidste 20 procent.

Slankekurene står måske højest på listen over ting, det er svært at leve op til som moderne menneske. Vi er motiverede, vi går all in – og de fleste af os falder også af kuren efter et par uger. Men hvad nu, hvis vi slet ikke kan fejle? Hvad nu, hvis alt er tilladt?

Louise Bruun, der er ernæringsekspert og forfatter til bogen ”Få en lykkelig krop på 28 dage”, forklarer til FEMINA i denne uge:

- 80-20 er ikke en kur, men en form for livsfilosofi, hvor du lever sundt størstedelen af tiden. De sidste 20 procent af tiden har du mulighed for at skeje ud, for eksempel hvis du bliver inviteret på en lækker middag hos vennerne, hvis du skal i byen eller til juleaften. Det er 20 procent luksus, du får forærende, siger Louise Bruun.

Ikke så helligt

80-20 gør det ikke bare muligt at overholde de mål, vi sætter os – den gør også, at vi nyder lidt mere, når vi slår os løs.

- Du lærer at sætte pris på ”udskejelserne”, når du for eksempel ikke har fri adgang til uendelige mængder af søde sager. Alt er tilladt, når du lever efter 80-20-reglen, men det skal bare gøres med måde, siger hun.

Men det skal ikke kun handle om maden, for du kan også tænke 80-20-reglen ind i dine sovevaner, træningsvaner og dit stressniveau.

- Selv om det er ideelt at få syv til otte timers søvne samme tid hver nat, kan det i praksis være svært at overholde, men hvis du så vidt muligt sørger for at holde en stabil døgnrytme i løbet af ugen, er der plads til at du kan gå sent i seng i weekenden. Det samme gælder træning, hvor du også kan få behov for at springe en dag over, hvis du er uoplagt eller har andre planer. Så længe det holder sig til en femtedel. Med 80-20-princippet behøver vi ikke være så hellige omkring vores måde at leve på, siger Louise Bruun.

Juice dig sund – se alle fordelene her

En sund start efter ferien

Hvis du skal leve efter 80-20-reglen, kræver det, at du har forståelse for, hvad der er sund livsstil, og hvad der er udskejelse. Derfor giver det mening at nulstille med en kur, hvor du lever 100 procent efter reglerne i en periode, så du ved, hvad dine 80 sunde procent skal indeholde i tiden efterfølgende.

Se, hvilken krydderurt, du skal til at spise meget mere af

- Det er en rigtig god idé at nulstille, fordi du får mulighed for at mærke, hvordan det er at leve uden stimulanser som sukker, kaffe, osv. Du mærker, hvordan din fordøjelse bliver bedre, hvordan du sover bedre, dit humør stiger, og din krop er gladere. Du bliver måske også bevidst om, at du slet ikke har behov for eller lyst til nogle af de usunde ting, du normalt spiser, siger Louise Bruun.

At nulstille kan også være en fin måde at komme tilbage på sporet på, hvis du har skejet lidt for meget ud i en periode. For eksempel efter en lang sommerferie.

Den sociale bonus

Foruden en fornuftig livsstil og en sund og næret krop, er der også sociale fordele ved at leve efter 80-20-filisofien.

- Du kan gøre lige, hvad du har lyst til i sociale situationer, og du behøver ikke at holde dig tilbage, som hvis du lever efter en striks diæt. Har du spist sundt og fornuftigt hele ugen, og har du sovet godt, er der intet galt i, at du spiser god mad, kage og drikker champagne i weekenden, hvor du måske også kommer lidt senere i seng end normalt. Man kan sige, at du har sparet op til at slå dig løs. Men måske vil du også mærke, at du ikke har lyst til helt så meget kage som normalt – netop fordi de sunde vaner er blevet en integreret del af dig, siger Louise Bruun.

Sidst, men ikke mindst er 80-20-princippet ikke en livsstil, der tærer på dit selvværd.

- Du kommer ikke til at slå dig selv oveni hovedet, fordi du spiser et stykke kage eller ikke kommer af sted til træning. Til gengæld bliver du stolt af dig selv, når du dagen efter er tilbage i din sunde rutine, siger Louise Bruun til FEMINA.

Sandt eller falsk? Det gør detox-kure ved din krop

Sådan kommer du i gang med 80-20

1. Lav en kontrakt med dig selv, som du kan vende tilbage til, når det bliver svært i løbet af forløbet. Skriv også ind, hvordan du vil belønne dig selv undervejs (f.eks. ringe til en veninde eller tage en times mig-tid).

2. Brug fire uger på at nulstille din krop.

3. Gem dine usunde vaner og madvarer væk. Du vil måske gerne vende tilbage til nogle af dine usunde vaner, når de fire uger er overstået, men for nu skal du gemme slik, sukker, lightprodukter, hvedemel, hvide ris, alkohol, færdigfabrikerede madvarer, kaffe og mælkeprodukter væk.

4. Køb ind, så du har et sundt lager til din nulstillingsperiode – bl.a. frø, brune ris, eddike, abrikoser, ahornsirup, bouillon, havsalt, koldpressede olier, hørfrø, grøntsagssaft, nødder, mayonnaise, sennep, røde ris, tamarisauce, tofu, quinoa og æg.

5. Fortsæt, som du har gjort i de fire uger, men føl dig fri til at skeje ud 20 procent af tiden.

Prøv de lækre og sunde 80-20-opskrifter her:

Blomkåls-og kyllingesalat med avocado og mandler

Tærte med hindbær, chokolade og kokos

ER DETTE IKKE DEN RETTE KUR FOR DIG? FIND FLERE SLANKEKURE I GALLERIET HERUNDER

 

Galleri: Find den slankekur, der passer til dig

5-2-kuren 

Princippet: Fem dage om ugen spiser du, som du plejer. De resterende to må du kun spise 500-600 kalorier om dagen.God til dig, der har en fast hverdag, så du kan planlægge og holde dine fastedage.Læs mere om 5-2-kuren her
80-20-kurenPrincippet: Ganske simpelt går denne kur ud på, at du spiser sundt 80% af tiden, og de sidste 20% bestemmer du helt selv over, og kan spise hvad du vil.God til dig, der Gerne vil have en sund hverdag, men samtidig gerne vil kunne sige ja tak til kage og når vennerne inviterer til middag.Læs mere om 80-20-kuren her 

Detox 

Princippet: Du tager en udrensningskur derhjemme, hvor det eneste du ændrer på er din kost. Du skal for eksempel udelade kød, mælkeprodukter og slik, og i stedet spise masser af kål, linser og nødder. Kosten hjælper med at udskille affaldsstoffer fra kroppen.

God til dig, der gerne vil have øget energi og et bedre immunforsvar. 

Læs mere om detox-kuren her

Dukan 

Princippet: Protetin, protein og atter protein. Kuren er inddelt i fire faser, der hver dikterer hvad du må spise. Men fælles for dem er, at der er masser af protein. Til gengæld må du spise så meget du vil, inden for kurens udvalgte fødevarer. 

Læs mere om dukan-kuren her

Fodmap 

Princippet: Du skal udelukke fødevarer, som indeholder nogle af de sukkerstoffer, som FODMAP fraråder. Eksempler på disse er hvedeprodukter, de fleste kålsorter og kunstige sødemidler.

God til dig, der døjer med ubalance i maven eller lider af irritabel tyktarm.

Læs mere om fodmap her

Juicekur 

Princippet: I en periode, der kan variere mellem tre og 15 dage, indtager du kun juice. I den periode skal du drikke seks juice om dagen, der indeholder både frugt og grøntsager, så du bliver mæt. Kuren hjælper med at udrense affaldsstoffer i kroppen.

God til dig, der for eksempel lider af træthed, hovedpine, uren hud eller maveproblemer, og gerne vil rense kroppen og skabe balance. 

Læs mere om juice-kuren her

Kostplan 

Princippet: Denne slankekur går i al sin simpelhed up på at lave en ugentlig kostplan for dine måltider, så du lettere kan sikre dig, at du får en sund og varieret kost. Den kan tilpasses forskellige behov.

God til dig, der har en travl hverdag, og gerne vil undgå impulskøb af slik og fed mad, når du handler. 

Læs mere om kostplanen her

LCHF 

Princippet bag LCHF – eller Low carb High fat - er at skrue op for de gode fedtstoffer og ned for kulhydraterne. LCHF-kost består primært af fedt, protein og en masse grøntsager.

God til dig, der sagtens kan forestille sig at leve uden ris, pasta, kartofler og brød.

Læs mere om LCHF-kuren her

Nudging 

Princippet: Nudging er en venlig men bestemt guidning til sunde valg. I stedet for forbud og pisk, ”lokker” du sig selv ved for eksempel at skifte usunde fødevarer i køleskabet ud med sunde, og lægge løbetøjet frem om aftenen, så du hurtigt kan hoppe i det næste dag.

God til dig, der tror mere på gulerod end pisk, og gerne vil træffe dine egne sunde valg.

Læs mere om nudging her

Pulverkur 

Princippet: I stedet for dine normale måltider, udskifter du ét eller flere med slankepulver. Pulveret hældes i kolde eller varme drikke, og det kræver altså hverken tid eller kundskaber i et køkken.

God til dig, der gerne vil kickstarte slankekuren og have et hurtigt og nemt vægttab.

Læs mere om pulverkur her

Sense

Princippet: Reducer indtaget af kulhydrater og skru op for grøntsager og protein. Start med at spise tre hovedmåltider om dagen (og kun tre), så du mærker efter, hvornår du er sulten.

God til dig, der gerne vil have en sundere livsstil, hvor alt er tilladt med måde.

Læs mere om sense-kuren her

Stenalderkost

Princippet: Stenalderskostens principper er bygget op omkring den kost, som var tilgængelig for stenaldermennesket. Stenalderkost er baseret på rigelige mængder fedt og protein. Til gengæld skal du skære ned på stivelse, og mejeriprodukter skal du helt undgå.

God til dig, der godt kan lide æg og ikke har noget imod at opgive brød og mejeriprodukter.

Læs mere om stenalderkost her

Suppekuren

Princippet: I en uge består din kost primært af en kålsuppe, som du må spise så meget, som du lyster, hver gang du er sulten.

God til dig, der hurtigt skal smide et par kilo.

Læs mere om suppekuren her