Vinterdepression gode råd
Mental sundhed

6 tips til at undgå vinterdepression

5. januar 2022
af Redaktionen, Karen Pallisgaard
Udgivet første gang november 2012. Foto: Shutterstock
De fleste kender til, at humøret daler i takt med temperaturen, men læs her, hvordan du kan komme en vinterdepression i forkøbet.

20 procent af danskerne rammes af tristhed, energiforladthed og stor træthed, når vinteren sætter ind.  

Og vi kvinder har faktisk 75 procent større risiko for at blive ramt af en vinterdepression end mænd, fordi østrogen kan være med til at udløse den.

Det er også muligt at forsøge at komme tristheden i forkøbet med disse 6 råd fra Mogens Brødsgaard, der er speciallæge i psykiatri og specialist i behandling af vinterdepression.

1. Dagslys

Sørg for at få alt det dagslys, du kan. Den største grund til, at humøret daler, i takt med at vinteren sætter ind, er mangel på lys, for det nedsætter produktionen af signalstoffet serotonin. 

 

Tænk derfor på hele tiden på at få mest muligt sollys, så du for eksempel i toget eller på arbejde sørger for at sidde så tæt på et vindue med lysindfald som muligt. Gå også så ofte som muligt lange ture udenfor, mens det er lyst. 

Du kan også overveje at anskaffe dig et lysapparat. Det skal blot bruges 20 minutter om dagen.

Vinterdepression gode råd

2. Sex

Sex er noget af det, der frigiver flest endorfiner og gør dig i godt humør.

3. Socialt samvær

Ensomhed kan være med til at fremprovokere tristhed og depression. Det kan derfor hjælpe på dårligt humør at have social kontakt med venner eller familie hver dag. Det behøver ikke at være mere end en kort telefonsamtale.

4. Motion

Det har helbredende og forebyggende effekt at dyrke motion i vinterhalvåret. Det er bevist, at hjernen frigør hormonstoffer, der fremmer lykkefølelsen ved fysisk aktivitet. Sørg derfor for at dyrke mindst en halv times motion hver dag. Prøv for eksempel at løbe eller gå lange ture udenfor.

5. Fast søvnrytme

Sov godt om natten, og find en fast søvnrytme. Der anbefales syv til otte timers søvn. Hverken mere eller mindre.

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

6. Spis sundt

Det er altid en god idé at spise sundt, og det hjælper også på humøret. Sørg for at få masser af frugt og grønt og gode proteiner i form af magert kød og fisk.