depression
Krop & velvære

5 fysiske tegn på depression

16. juli 2019
af Margrethe Vadmand
Foto: Shutterstock
Depression gør ondt. Og mens vi ofte forbinder denne psykiske sygdom med følelsesmæssig smerte som tristhed, gråd og følelsen af håbløshed, viser forskning, at depression også kan manifestere sig som fysisk smerte. Amerikanske Healthline har sammenfattet 5 fysiske symptomer, som deprimerede ofte har

5 FYSISKE TEGN PÅ DEPRESSION

1. Konstant træthed og lav energi

Ofte har dårligt søvnmønster noget af skylden for konstant træthed.

2. Lav smertetærskel

En undersøgelse fra 2015 har påvist en sammenhæng mellem mennesker, der er deprimerede, og nedsat smertetolerance. Også en undersøgelse fra 2010 har påvist, at smerte har større indvirkning på mennesker, der er deprimerede.

3. Hovedpine

Hovedpine er meget almindeligt, men forekommer det dagligt, kan det være tegn på depression.

4. Ondt i ryggen

Selv om rygsmerter ofte er forbundet med dårlig kropsholdning eller skader, kan det også være symptom på psykisk lidelse. En undersøgelse fra 2017 af 1.013 canadiske universitetsstuderende fandt en direkte sammenhæng mellem depression og rygsmerter.

5. Fordøjelsesproblemer og ondt i maven

Knuden i maven-følelsen kan være tegn på depression, hvis den forekommer ofte. Forskere omtaler nogle gange maven som ”den anden hjerne”, fordi de har påvist en sammenhæng mellem mavesundhed og mental sundhed. Følelser som sorg, angst og overvældelse kan forstyrre vores fordøjelsessystem, og en undersøgelse fra 2011 antyder sammenhæng mellem angst, depression og smerte i mave og tarm.

Forebyg depression

Mange mennesker kan opleve at have haft en depression og derfor hurtigt føle tilbagefald. Det er derfor vigtigt at forebygge depression og være opmærksom på eventuelle symptomer. For at undgå en depression bør du være opmærksom på følgende tre faktorer: 

  • God søvn 

En god nattesøvn er vigtig for at restituere og lade kroppen op. Når du sover lader du hjernen slappe af og genoplade ny energi til den næste dag. Hvis du ikke sover nok er der større chance for, at du udvikler symptomer på en depression, da din krop ikke slapper nok af. 

  • Kost 

Sund kost og motion kan være med til at forebygge tegn på depression. Sund kost er med til at tilføje energi til kroppen, hvilket gør dig gladere og giver dig mere overskud. En usund livsstil kan lede til træthed, og hverdagen kan derfor virke uoverskuelig. 

  • Motion

Lidt motion hist og her kan ligeledes bidrage til at mindske risikoen for depression. Du behøver nødvendigvis ikke træne hver dag, men cykelturer, gåturer og lidt bevægelse i hverdagen bidrager med energi til din krop. 

Kilde: Psykiatri Fonden

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.