Kost & motion

Spis lilla

Nye studier viser, at der er en sammenhæng mellem farven på maden og din sundhed. Lilla er en af de farver der er rigtig sunde at spise – se listen her over de lilla, vitaminrige frugter og grønsager du roligt kan spise løs af

Lilla frugter og grøntsager er rige på flavanoider - en slags kemiske stoffer, der er lidt som vitaminer, og som ofte virker som antioxydanter.
De er blandt andet med til at forhindre åreforkalkning og har også vist sig nyttige til at forbygge visse kræftformer.

Kraftig farve, flere vitaminer
Lisa Bolting, chefdiætist for SlankeDoktor.dk, forklarer om farven på frugt og grønt:

"Der er mange ting, som vi endnu ikke ved om frugt og grønt. Men vi ved, at forskellige farver på frugt og grønt gemmer på forskellige sammensætninger af vitaminer, mineraler og antioxydanter, heriblandt flavenoiderne. Vi ved også, at jo kraftigere en farve er, jo flere forskellige slags vitaminer og antioxydanter gemmer der sig.
Så der er al mulig grund til at spise frugt og grønt med skrigende farver. Der er desuden god begrundelse for at vælge forskellige farver for at få forskellige vitaminer gennem kroppen".
 

Her er en liste over nogle af de sunde lilla frugter / grøntsager:

Auberginer: Auberginen gror på ranker og er i familie med tomater, kartofler og snackpeber. Studier har påvist, at den er god mod forhøjet kolesteroltal.

Blommer: Der er over 2000 sorter blommer, og de er rige på antioxydanter. Det er den tørrede version af blommer - nemlig svesker - også, og de har også en let laksativ effekt, der kan hjælpe på fordøjelsen.

Figener: Figener er rige på naturligt sukker, mineraler og fibre og har, ligesom blommer, en let laksativ effekt.

Rødkål: Rødkål har et højt indhold af C-vitamin og er en god kilde til antioxydanter og kalcium.

Rødbede: Rødbede menes at kunne sænke kolesterol i blodet og er rig på kalcium, A- og C-vitamin, jern og fibre.

Blåbær: Blåbær er rige på mineraler, B6-vitamin, C- og K-vitamin samt fibre. De menes at kunne sænke kolesteroltallet og have en positiv effekt på forebyggelsen af åreforkalkning.

Brombær: Brombær indeholder fibre, C-, B- og K-vitamin samt folinsyre.

Kirsebær: De smager simpelthen godt, og så tyder nogle studier på, at kirsebær indeholder nogle stoffer, som kan nedsætte smerte.

Lilla vindruer: Vindruer er rige på ellagsyrer - en form for antioxydant, som kan være med til at bekæmpe kræft.

Lilla kartofler: Lilla kartofler indeholder de samme antioxydanter, som man finder i blåbær. Måske kan børnene også lokkes til at spise lidt ekstra, når kartoflerne har en spændende farve.

 

Læs mere om: