Kost & motion

Så mange gange skal du træne, for at komme til at elske det

Motion er ikke rart i starten. Punktum. Man skal hen over de første 14 gange, så bliver det en prioritet og ikke en sur pligt. Og så skal de første 14 gange ikke opfattes som motion eller fysisk aktivitet, men som adfærdsændring

En ny svensk undersøgelse med i alt 1.000 deltagere viser, at 4 ud af 10 foretrækker at træne sammen med andre frem for alene. Undersøgelsen peger på, at de mest typiske årsager til, at vi ikke får trænet, selv om vi egentlig gerne vil, er: Træthed, mangel på tid, at vi ikke bryder os om at træne i fitnesscenter, at vi er sultne, mangler en kammerat at træne med, og at det er for besværligt at komme ned i træningscenteret. Anne Bech, personlig træner, forfatter og foredragsholder med speciale i adfærdsdesign, tror mere på gulerod end på pisk.
 
 
– Det er nemlig fuldstændig rigtigt, at vi ikke har tid. Det er virkelig svært at finde de ekstra timer til træning, der skal til for at opnå resultater. De skuespillere, jeg træner, har masser af tid f.eks. op til en rolle, men almindelige mennesker med børn, arbejde og et hverdagsliv har virkelig ikke tid. De er nødt til at droppe noget andet eller lægge to ting sammen, f.eks. motion og transport, eller det sociale og motion eller det praktiske som f.eks. at hente børn med løbesko på. Det er ikke nok at stå op på jobbet eller tage trapperne. Det er ikke rigtig motion, kun fysisk aktivitet.
 
KØB et abonnement på femina og vælg din egen velkomstgave: Moshi Moshi jakke, Södahl plaid eller et af vores skønhedssæt
 
– Motion er ikke rart i starten. Punktum. Man skal hen over de første 14 gange, så bliver det en prioritet. De første 14 gange skal man ikke opfatte som motion eller fysisk aktivitet, men som adfærdsændring. Det er ligegyldigt, om du løber en lang tur eller bare ned for enden ad vejen og tilbage igen. En norsk forskningsgruppe har undersøgt, hvor lidt der kan gøre det, og de nåede frem til, at 5 minutter er bedre end ingen minutter.
 
– Træthed er også et argument for ikke at træne, og igen: Det passer. Vi ER trætte, og vi er også trætte, fordi vi bevæger os for lidt. Jo mere træt man er, jo mere træt bliver man også, indtil man beslutter sig for at gøre noget andet.
 
LÆS OGSÅ: 4 nemme øvelser du kan lave hver dag
 
Læs mere om: