Kost & motion

7 nemme yogaøvelser: Kom ud af hovedet og ned i kroppen

Nærmest intet kan måle sig med yoga, når det gælder om at komme ud af hovedet og ned i kroppen. Her er 7 nemme øvelser, der forbedrer din evne til at være mere kærlig over for dig selv.

 Hvor kærlig er du over for dig selv – og din krop – på en skala fra ét til 10? Hvordan taler du til din krop? Prøv at tænke på, hvad du kræver af den dag ud og dag ind. Hvad med at sige tak til den? Mindful bevægelse som f.eks. yoga er formentlig den mest effektive form for selvkærlighed, du kan praktisere, for når du bevæger dig bevidst og med velvære og ”taler” pænt til dig selv, kan kroppen mærke, at du mener det.

Yoga lærer os, at vi ikke er vores krop, vores tanker eller følelser. At vi også er det, men at de tre ting er omskiftelige. Du opdager, at du er mere end det – at du er større end det – og at selvkærlighed ikke er en luksus, men det mest naturlige. Det er en forudsætning for at tage imod kærlighed og at give kærlighed – og det giver adgang til enorme energireserver. Denne fine øvelsesserie skal føles som en kærlighedssang eller -dans for kroppen. Og så vil det ikke bare gøre dit forhold til dig selv bedre, det vil også mildne dit forhold til omgivelserne.
 

1. Rotationer

Sid med begge balder i gulvet og benene over kors. Bevæg kroppen rundt ved at flytte overkroppen i cirkler først ud til venstre, kom så langt ud, du kan. Gentag 5-10 cirkler, og skift retning. 3 minutter.

2. Ko-kat

Start på alle fire med hænderne under skuldrene og knæene i hofteafstand. Spred fingrene godt ud, og bøj let i albuerne, så du ikke overstrækker dem. Sug navlen ind mod rygsøjlen, kig ned, og rund ryggen, pust ud. Derefter ånd ind, og svaj i ryggen, og kig op. 2 minutter.

3. Båden

Find balancen på dine siddeknogler, læn kroppen let bagover, spænd op i mavemusklerne, mens tåspidserne hviler i gulvet. Når du har fundet balancen, slippes gulvet med tæerne, stræk ben og arme. Sug navlen ind mod rygsøjlen, og hold stillingen i 2-3 minutter. Lange ind- og udåndinger.

4. Foroverbøjning

Sid på gulvet med strakte ben, bøj forover fra taljen, hold nakken lang, og slip kroppen ned mod benene. Mærk strækket bagpå, træk vejret ned i de stramme muskler, opløs spændingen mere og mere for hver udånding. Hold stillingen i 3 minutter.

5. Buen

Læg dig på maven, bøj benene, så fodsålerne peger op mod loftet. Tag fat om anklerne med hænderne, og løft overkroppen op, mens du trækker vejret dybt ind. Løft lårene fra gulvet. Hold stillingen, så længe du kan, men husk at trække vejret. 2 minutter.

6. Hund med hovedet opad

Læg dig på maven, placér hænderne ud fra brystet på hver side af kroppen. Træk vejret ind, og løft kroppen op som på billedet. Kig op. Hold stillingen i 1 minut.

7. Barnet

Lad tæerne mødes og knæene falde fra hinanden, så du kan hvile forsiden af kroppen mellem lårene. Armene hviler ned langs siden af kroppen, panden støtter let i underlaget. Slap af i kroppen, og træk vejret dybt ind og ud. Hold stillingen i 3 minutter.

LÆS OGSÅ: 10 ting, du ikke vidste (du gerne ville vide) om yoga