Selvudvikling

Kend forskel på selvtillid og selvværd - og styrk din selvopfattelse

Mange mennesker forveksler selvtillid og selvværd. Bliv klogere på forskellen og få psykoterapeut Annette Aggerbecks bud på, hvordan du kan styrke din selvopfattelse.

De fleste af os har noget ved os selv, som vi ikke bryder os om. Noget som får os til at føle os usikre, skamfulde eller utilstrækkelige. Måske føler du dig usikker på dig selv, når du skal sige noget i en forsamling. Handler det om, at du mangler selvtillid, eller er det dit selvværd, der er lavt? Det kan nogle gange være svært at finde ud af – ikke mindst fordi de to begreber spiller tæt op ad hinanden.

Hvad er så forskellen på selvværd og selvtillid? Hvis du har selvtillid, har du tiltro til dine evner. Du oplever, at du for eksempel kan løse en arbejdsopgave tilfredsstillende. Selvtillid går på det, du kan, og handler om det, du gør. Har du et sundt selvværd, har du en oplevelse af, at du har værdi alene i kraft af at være den person, du er. Du er okay som menneske.

Når du føler dig usikker på dig selv ved at skulle sige noget i en forsamling, kan det både handle om selvtillid og selvværd. Hvis usikkerheden er udtryk for, at du skal udtale dig om noget, du ikke synes, at du har nok forstand på, er det selvtilliden, der kunne være bedre. Men er din usikkerhed et udslag af, at du føler dig ubetydelig i forhold til de andre i forsamlingen, handler det om dit selvværd.

 

LÆS OGSÅ: 5 tip til bedre selvværd og større mod

Selvværd og selvtillid - sådan styrker du dem hver især

Gode råd: Styrk dit selvværd

  • Lyt til dine følelser

Du er nødt til at lære dine følelser at kende og acceptere dem for at kunne elske dig selv. Dine følelser er budskaber til dig og styrer, hvordan du tænker og handler. Så læg mærke til de signaler, dine følelser sender til dig. Smertefulde følelser indeholder budskaber om, at noget i dit liv er i ubalance – vrede kan f.eks. fortælle dig, at andre har overskredet dine grænser, og at du skal beskytte dig selv ved at sige fra.

  • Tag ansvar for dine følelser

Måske er du så vant til at skubbe dine ubehagelige følelser over på andre og give dem ansvaret for dem, at det er svært at vide, hvad du rent faktisk føler. Så begynd at tage ansvar for dine følelser. Sig f.eks. ”Nu er jeg vred!” i stedet for at beskylde andre for at være vrede. Du har ret til dine følelser, og når du tager ansvaret for dem, bliver du også mindre afhængig af, hvad andre synes og gør.

  • Vær god mod dig selv

Vær god over for dig selv ved at behandle dig selv godt og ved at tale pænt til dig selv. Hvis det er svært for dig, så spørg dig selv, hver gang du opdager, at du taler grimt til dig selv: ”Hvad ville en, der elsker sig selv, sige eller gøre lige nu?”

  • Vælg gode relationer

Overvej om der er nogle i din omgangskreds, som er med til at få dig til at føle dig dårligt tilpas. Vælg at omgive dig med mennesker, der viser dig forståelse, respekt og som accepterer dig, præcis som du er.

KØB et abonnement på SØNDAG – lige nu kan du vælge imellem velkomstgaverne: 2 x Södahl sengesæt eller Clarins skønhedspleje

Gode råd: Styrk din selvtillid

  • Fokuser på dine styrker

Hvad er du god til? Begynd at søge og skabe beviser på, at du faktisk kan en hel masse ting. Gør også mere af det, du ved, at du er god til.

  • Giv dig selv et skub

Hvis du tænker: ”Det kan jeg ikke”, så prøv at sige det modsatte: ”Det kan jeg”. Det øger din selvtillid at opdage, at du kan ting, du ikke troede, du kunne. Giv derfor dig selv et skub og gør det, du ikke tør. Prøv noget nyt.

  • Arbejd med dine svagheder

Hvis dine svagheder påvirker din selvsikkerhed, så find ud af, hvad skal der til. Mere uddannelse? Skal du øve dig mere?

  • Husk dine successer

Lav en liste over de ti bedste ting, du har opnået. Måske har du klaret at få et godt job, gjort en forskel i en andens liv, nået et mål på dit arbejde eller du har strikket den flotteste sweater. Når du mærker lav selvtillid, så hiv listen frem og glæd dig over dine successer. Opdater listen med jævne mellemrum.

  • Lær af dine fejl

Se dine fejltagelser som muligheder for at lære noget, i stedet for beviser på at du ikke duer. Når tingene ikke lykkes, så spørg dig selv, hvorfor de gik galt, og hvad du kan lære af dem fremadrettet.

  • Vær ligeglad

Øv dig i at være ligeglad med, hvad andre tænker om dine præstationer. Fokuser på, at DU skal være tilfreds.

LÆS OGSÅ: Psykologens video-guide til at styrke dit selvværd

Øvelse: Anerkend dig selv

Det er svært at elske sig selv, hvis man ikke engang ved, hvad man elsker sig selv for. Skriv hver aften fem ting i en notesbog, som du er tilfreds med ved dig selv. Egenskaber ved dig selv, du godt kan lide. Ting, du har gjort godt i løbet af dagen osv. Når du har skrevet om de fem ting, læser du dem igennem med fokus på at mærke, hvad det gør ved dig at læse de positive ord om dig selv. Skriv også gerne om, hvordan det føles at læse det, du har skrevet.