Depression

Depression: Har du en forårsdepression?

Lyset kommer, træerne springer ud, fuglene synger – du bør være himmelhenrykt … Men måske er du en af dem, der bliver trist og modløs på denne årstid. Du har en forårs depression.

De fleste af os går hele vinteren og sukker efter forårets lysere og mildere vejr, men for nogen er de lyse tider knapt så lyse, og særligt for de mennesker, der i forvejen har tendens til depression, kan foråret faktisk være den værste tid på året. For i stedet for at føle sig opstemte og fyldt med overskud, føler de forårsdeprimerede sig i stedet udkørte, energiforladte med et negativt syn på både sig selv og livet.

Læs også: Dennis Knudsen har lidt af depression og angst

At en del mennesker reagerer negativt på forårets komme, taler sit tydelige sprog. Antallet af danskere, der lider af depression stiger nemlig markant med cirka 10-20 procent i forårsmånederne, og ifølge tal fra Center for selvmordsforskning er netop foråret også højsæson for selvmord. Således topper selvmordskurven i Danmark fra midten af marts til slutningen af maj, hvor der i løbet af marts, april og maj altså bliver begået syv procent flere selvmord end i løbet af resten af året, ligesom der er ti procent flere selvmord i perioden.

Foråret kan forstærke depression
Men hvad er forårsdepression, og hvorfor bliver nogen mennesker triste og ligefrem deprimerede, når foråret melder sin ankomst?

- Det er vigtigt at fastslå, at der ikke findes et klinisk begreb eller en egentlig diagnose. Selvom den nedtrykte stemning om foråret bliver kaldt forårsdepression, så er det i den lette ende i forhold til en almindelig depression. Det som man kalder forårsdepression er altså ikke er en egentlig depression i klinisk forstand, men derimod er der tale om et tidspunkt på året, hvor særligt sårbare mennesker mistrives, og forårsdepressioner rammer typisk mennesker, som i forvejen er særligt disponerede for depressioner, siger Michael Danielsen, der er psykolog hos Psykiatrifonden.

- Nogen mener, at det kan skyldes de skiftende lysforhold. Vores søvn bliver simpelthen forstyrret af, at lyset kommer tidligere, og derved får vi ikke tilstrækkeligt med søvn, forklarer Michael Danielsen.

En anden forklaring går på, at nogle mennesker bliver depressive af at opleve, at hele verden omkring dem blomstrer op, uden at de selv har den samme glædelige oplevelse.

Læs også: Latteryoga: Grin dig sund

- Hvis du føler dig trist og måske ensom, kan det være utroligt hårdt at være omgivet af mennesker, der er glade og fulde af vitalitet og masser af livsmod. Hos de fleste stiger humøret jo om foråret, og da vi ofte spejler vi os i hinanden, kan de mennesker, som i forvejen er disponeret for depression, derved nemt komme til at føle sig endnu mere triste, ensomme og fortabte, siger Michael Danielsen.

Depression - symptomer du skal være opmærksom på

  • Følelsen af at føle sig ked af det eller trist til mode uden særlig grund. Eller har problemer med at føle noget som helst
  • Følelsen af at være meget træt trods søvn og besvær med at tage sig sammen til socialt samvær eller praktiske gøremål
  • Skyldfølelse og selvbebrej­delser over ikke at slå til og en tendens til at dvæ­le ved ting, som man tidligere har gjort forkert
  • Problemer med at falde i søvn eller sove igennem. Det kan være på grund af indre uro, rastløshed og angst
  • Nedsat appetit eller i enkelte tilfælde en stærkt forøget appetit - særligt efter kulhydratrige madvarer

 

Undgå forårsdepression - det kan du selv gøre

  • Prioriter din søvn
    Manglende søvn eller dårlig søvn påvirker humøret og skaber forstyrrelser i nervesystemet. Desuden kan det i sig selv være årsag til eller udløse depression. Derfor er det vigtigt at sove godt og nok, og det anbefales, at man sover syv til otte timer hver nat.
  • Begræns stimulanserne.
    Kaffe og alkohol påvirker både din hjerne, dit humør og energiniveau og kan få dig til at føle dig irritabel og træt. Spar også på sukkeret ved at begrænse indtaget af sodavand og søde drikke og sluk i stedet tørsten i vand.
  • Få frisk luft hver dag
    Frisk luft og sollys hjælper på humøret, og derfor er det en god ide at tilbringe tid udenfor. Det kan være en god ide at kombinere det med anden form for motion. Gå eller løb en tur i frisk luft hver dag, gerne i skoven, langs stranden, i en park eller blot steder, du holder af, og hvor luften er ren og frisk.
  • Spis sundt
    Da usund mad øger risikoen for depression, er det vigtigt at spise varieret. Sørg for at holde blodsukkeret stabilt ved at spise flere mindre måltider i løbet af dagen og spis masser komplekse kulhydrater som grøntsager, fuldkorn, bønner, linser, kerner og nødder. Sørg også for at få frugt og sunde proteiner fra fisk og magert kød.
  • Dyrk motion
    Når du dyrker motion, udskiller kroppen forskellige hormoner, signalstoffer og såkaldte vækstfaktorer, der kan betegnes som kroppens eget lykkestof og altså påvirker din krop og hjerne og dermed også din psyke positivt. Sørg derfor for at være fysisk aktiv - mindst 30 minutter hver dag.
     

Kilder:
netdoktor.dk, videnskab.dk, selvmordsforskning.dk, psykisksaarbar.dk, Psykiatrifonden, netpsykiater.dk
depressionsforeningen.dk