Familieliv
18. marts 2015

Ekspert: Giv små børn karakterer

Pædagogikprofessor mener, at man også bør give karakterer til børn i de små klasser. Lærerne har ligefrem en forpligtelse til at 'rate' børnene, lyder det.
Af: Anne Romanelli
https://imgix.femina.dk/media/websites/mama/skolebarn/2014/oktober/612x325boernloeber.jpg

Foto: Pantherstock

Mest læste artikler på MAMA.dk

Denne aldersgruppe fødte mest i 2014

Her er hemmeligheden bag velopdragne børn

Problematisk at tale om en gennemsnitsfødsel

Det er i øjeblikket et varmt debatemne på Christiansborg, hvorvidt man også bør give de mindste skoleelever karakterer.

I dag bliver børn ned til 2. klasse jævnligt testet i primært dansk og matematik via de nationale test, lærerne bedømmer børnene i elevplaner, og to gange om året afholdes de såkaldte skole-hjem-samtaler, hvor eleven også vurderes. Men det er kun er elever i udskolingen, der evalueres med tal - og det er ikke nok, mener Venstre.

Partiet ønsker også at indføre karakterer på de lavere klassetrin i folkeskolen, så børnene 'får et bedre grundlag for at forbedre sig, hvis deres indsats ligger dårligere end forventet'. Man har dog endnu ikke lagt sig fast på, hvor lave klassetrin, der skal være tale om.

Professor: Karakterer i 3. klasse er en god idé

Niels Egelund, der er centerleder på Institut for Uddannelse og Pædagogik på Aarhus Universitet, er enig i forslaget om karakterer i de mindre klasser - og foreslår, at man starter i 3. klasse.

- Det lyder fornuftigt, men det er jo oppe imod nogle politisk prægede holdninger. Hvis man ser ud i den store verden, er det normalt at give karakterer fra 3. klasse, og det gør man også i mange privatskole. Det er jeg positiv overfor. Jeg mener, det er det, man bør gøre. Det er godt for børnene og deres forældre at få et feedback på, hvor de står i forhold til gennemsnittet. Jeg mener, man som lærer har en forpligtelse til at fortælle børnene, hvor de ligger i forhold til normalfordelingen. Og det er karakterer jo gode til, siger han til bt.dk.

Ikke sjovt at få dårlige karakterer, men...

Professoren erkender, at det naturligvis ikke er en rar fornemmelse for en 3.-klasseselev at få en dårlig karakter, men han mener, at det på den anden side vil bevirke, at man bedre kan hjælpe eleven videre.

- Det er klart, det ikke er sjovt at gå i 3. klasse og få karakteren 2. Men hvis eleven samtidig får at vide, at det er vigtigt, at han gør dit bedste for at komme op på 4 næste år, hvis han vil have et godt liv, så mener jeg, det er udmærket. Selvfølgelig skal karakterne ikke stå alene, men følges op af samtaler, pointerer Niels Egelund.

Læs mere om:

Læs også